מס הכנסה

מיסוי מענקים לרופאים בפריפריה ומקצועות במצוקה

admin
מאת admin

arier3ביום 25 באוגוסט 2011 נחתם הסכם קיבוצי בין ממשלת ישראל, שרותי בריאות כללית וההסתדרות המדיצינית הדסה כמעסיקים, לבין ההסתדרות הרפואית בישראל, כארגון היציג של הרופאים, אשר הסדיר את תנאי העסקתם של הרופאים. במקביל, לאור המצוקות הקיימות במערכת הבריאות בישראל, אישר הממונה על השכר באוצר תשלום מענקים מיוחדים במטרה לעודד מעבר וגיוס מתמחים ורופאים לעבודה בפריפריה ו/או במקצועות שהוגדרו כמצויים במצוקה.

 

בשל פניות שהופנו למשרדי השומה השונים בנוגע למיסוי מענקים אלו ולאור החלטת מיסוי שניתנה בנושא, פרסמה רשות המיסים לאחרונה את עמדתה בנושא, כדלקמן: בהסדר המענקים האמור נקבעו שלושה מסלולים:

 

1. מסלול התמחות במקצוע במצוקה – מתמחה בהתמחות על שיחל שהתמחות במקצוע במצוקה, כפי שהוגדר בהסכם המענקים, החל מיום 1.1.2011 – יקבל מענק חד פעמי בסכום של 300,000 ש”ח.

2. מסלול עבודה בפריפריה – מתמחה בהתמחות על או מומחה שעוברים לעבוד בפריפריה, כפי שהוגדרה בהסכם המענקים- יקבל מענק חד פעמי בסכום של 300,000 ש”ח.

3. מסלול משולב – ביצוע התמחות במקצוע במצוקה בפריפריה- יזכה במענק חד פעמי בסכום של כ-500,000 ש”ח (167% ממענק מקצוע במצוקה).

 

המענקים מותנים בהתחייבות לעבודה במקצוע במצוקה או בפריפריה למשך תקופה הנעה בין 4-6 שנים.

במקרה של הפרת ההתחייבות יכול שיופעל מנגנון להשבת סכומי המענק שהתקבל כולו או חלקו. תשלום המענקים יעשה בשני שלבים כך ש-2/3 ישולמו בעת חתימה על כתב ההתחייבות וה-1/3 הנותר ישולם כעבור שנתיים או בעת קבלת תעודת מומחה בהתמחות על.

 

עמדת רשות המיסים בישראל באשר לאופן מיסוי מענקים אלו, שקיבלה את ביטויה גם בהחלטת המיסוי שניתנה, היא כי יש למסות מענקים אלו בעת קבלתם, כהכנסת עבודה לפי סעיף 2(2) לפקודת מס הכנסה, ויחולו עליהם שיעורי המס הקבועים בסעיף 121 לפקודה.כמו כן, הוראות סעיף 8 לפקודה אינן חלות על מענקים אלו ולכן אין לאשר פריסה של המענק ויש למסות כל חלק מהמענק בעת קבלתו.

 

יובהר כי, במידה ויופעל מנגנון ההשבה ויוחזר המענק, כולו או חלקו, יקטין סכום ההשבה את הכנסתו של הנישום לפי סעיף 2(2) לפקודה בשנת ההשבה, וזאת במקביל לחיובו על פי הוראות סעיף 3(ט) לפקודה בגין הסכום שהושב.לכותב מאמר זה לעומת זאת לא ברור, מדוע מדובר דווקא בהכנסת עבודה לדעת רשות המיסים ולא בהכנסה הונית המשולמת בגין התחייבות לעבודה למספר שנים ארוך. התחייבות כזו מהווה נכס כהגדרתו בסעיף 88 לפקודת מס הכנסה, כפי שנקבע גם בעניין עוף חיפה.

 

לפיכך, ההכנסה חייבת רק במס רווח הון ולא במס הכנסה מלא והיא פטורה מביטוח לאומי. בהחלט תיתכן גם הטענה כי מדובר במענק שמטרתו לממן את המעבר של המתמחה או הרופא לפריפריה, ולכן ניתן להפחית ממנו את הוצאות המעבר.

 

 


 

רמי אריה, רו”ח ועו”ד, מנהל מאגר המידע באינטרנט המוביל מסוגו בתחום המיסוי – “מיסים ועסקים”.www.ralc.co.il

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il