מס הכנסה

החזרי מס לשכירים: כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

admin
מאת admin

bergman-sחרף העובדה כי רבים מהשכירים עומדים בקריטריונים המזכים אותם בקבלת החזר מס, בפועל, המציאות מלמדת כי שיעור נמוך מאוכלוסייה זאת פונה לממש את זכאותו. לכאורה, נדמה היה כי חוסר מודעות כללי לנושא הוא ההסבר לכך, אולם לצורך קבלת הסבר ממצה ומדויק יותר, קיימה לאחרונה חברת עוקץ מערכות סקר שעונה על השאלות שעולות.

 

 

במהלך חודש מרץ בכל שנה, מקבלים העובדים השכירים את אישורי ההשתכרות והניכויים השנתיים (טופס 106) מהמעסיקים וכן את האישורים השנתיים להפקדות בקופות גמל, פנסיה, ביטוחי מנהלים וביטוחי בריאות, המהווים אסמכתאות שעל בסיסן ניתן לבחון את הזכאות לקבלת החזר מס.

 

מטרת הסקר: בחינת הסיבות בגללן אינם מממשים העובדים השכירים את זכאותם לקבלת החזר מס, תוך השוואה ובדיקת המתאם לענף בו הם מועסקים .קהל היעד : כ 3,500 עובדים שכירים המועסקים בבתי עסק קטנים ובינוניים, מענפי ההיי טק, ביטוח,בנקאות, תעשייה ,מסחר ושירותיםאופן ביצוע הסקר : סקר טלפוני שנערך בתאריכים שבין 1.01.2012 ל 15.03.2012.

להלן נתוני הסקר של עוקץ: 

עילה                 הי טק                ביטוח                בנקאות              תעשיה             מסחר ושרותים              ממוצעשכירים שנשאלו                
 שאלה 1: מודע לאפשרות אולם סבור כי לא עומד בקריטריונים 86.30% 74.90% 82.30% 94.10% 92.40% 90.20%
שאלה 2: חשש ממס הכנסה 23.70% 28.90% 32.70% 42.80% 35.60% 36.70%
שאלה 3: חשש מבירוקרטיה 40.20% 24.30% 28.70% 49.60% 47.50% 40.70%

 

  

ניתוח שאלה 1: 9 מכל עשר עובדים אינם בוחנים את זכאותם לקבלת החזר מס.

מנתוני הסקר עולה, כי 9 מכל 10 עובדים במשק, מכירים באפשרות התיאורטית לקבל החזר מס, אולם סבורים כי הם אינם עומדים בקריטריונים המזכים אותם בקבלתו, ולפיכך הם כלל אינם מתעתדים לבחון זאת באופן מסודר. במקום הראשון “במצעד העיוורון”, נמצאים עובדי ענף התעשייה: כ –  94.10% מהנשאלים השיבו כך ולאחריהם, נמצאים עובדי ענף המסחר והשירותים עם שיעור גבוה של כ % 92.40.

מנתוני הסקר עולה כי גם עובדי חברות ההייטק “פאסיביים” בהקשר זה: עם שיעור בלתי מבוטל של כ 86.30%. 

מהו מחיר העיוורון? אינדיקציה, לשיעור הזכאות של עובדי חברות ההייטק לקבלת החזר מס, התקבלה מבדיקה שערך לאחרונה הייטק זון, מועדון הצרכנות של עובדי חברות ההייטק בישראל, בה נבחנו באופן מדגמי נתוני שכר של כ – 1,000 עובדים החברים במועדון. עפ”י עיבוד הנתונים, שנעשה באמצעות כלכלני החברה, נמצא כי  כ -44% מהנסקרים, זכאים לקבל החזר מס לשנים 2006-2011. במסגרת הסקר שערך הייטק זון, נמצא, כי כ – 2% מקרב העובדים שנסקרו , זכאים לקבל החזר מס בגובה 20,000-35,000 ש”ח, וכ – 10% מהם זכאים לקבל מהמדינה החזר כספי בגובה 10,000-20,000 ש”ח.12% זכאים להחזר של 5000-1000 ₪.שיעור הנסקרים הגבוה ביותר, כ- 16% , נמצאו כזכאים לקבלת החזר בגובה 2,000-5,000 ש”ח. 1,000-2,000 ש”ח, הינו  סכום ההחזר לו זכאים כ – 4% מקרב הנסקרים. 56% אינם זכאים להחזר.

במסגרת עיבוד הנתונים ע”י הייטק זון,  נבחן אף הפער בין המודעות של הגברים לזכאותם לקבלת החזר מס לבין המין הנשי. עפ”י נתוני הסקר, כ -71% מקרב הפונים לבירור ההתכנות לקבלת החזר מס הינם גברים לעומת שיעור נמוך יחסית של נשים  – כ 29% בלבד.מקרב העובדים שנמצאו כזכאים לקבל החזר מס, רק כ – 20% הינם נשים. נתון נוסף שנבחן הינו פילוח מיני של שיעור העובדים שנמצאו כזכאים להחזר : כ – 36% נשים וכ – 64% גברים. עמי ברגמן: “נדמה היה כי תשובות עובדי הבנקים שתחום עיסוקם מצריך מהם לגלות רגישות ומודעות להיבטים מיסויים, ישוכללו לכדי נתונים שונים, אולם המציאות מלמדת כי גם בקרב שיעור בלתי מבוטל מעובדי ענף זה, נרשמה עמדה פאסיבית”, ולראייה: כ 82.30% השיבו כך. הענף בו נרשמה העמדה האקטיבית ביותר כלפי נושא זה הינו ענף הביטוח:  “רק” כ 74.90% מקרב הנשאלים השיבו כי להבנתם הם אינם עומדים בקריטריונים המזכים אותם בקבלתו ולפיכך הם כלל אינם מתעתדים לבחון זאת באופן מסודר.


ניתוח שאלה 2: עמי ברגמן מנכ”ל משותף בחברת עוקץ מערכות: “בלא מעט שיחות שניהלתי עם עובדים בעבר, עלתה סוגיית החשש ממס הכנסה: רבים העידו כי אף אם להבנתם מגיע להם סכום כסף בלתי מבוטל כהחזר, הפנייה היזומה למס הכנסה, נתפסת עבורם כאקט של להעיר דובים מרבצם, שיסתיים באופן בלתי רצוי: במקום החזר מס, קיים סיכוי וחשש שמא פקיד השומה ינבור בתיק ויימצא כבר את האופן בו הם יאלצו לשלם תוספת מס.

לפיכך, גם שאלה זו הוצגה בפני הנשאלים: האם היית חושש מהגשת בקשה להחזר מס הכנסה גם אם היית מעריך שהסכום משמעותי? מנתוני הסקר עולה, כי כשליש מהמשיבים, נמנעים מלברר האם נתוניהם מקימים להם החזר מס, בשל החשש מההשלכות של פניה יזומה למס הכנסה.

בראש “מצעד האימה”, נמצאים עובדי ענפי התעשייה: כ 42.80% ולאחריהם, עובדי ענפי המסחר והשירותים:  כ- 35.60% מהמשיבים, נוקטים בעמדה פאסיבית בשל חשש זה.גם בענף הבנקאות נרשם שיעור “חרדה” בלתי מבוטל : בקרב כמעט כשליש מהמשיבים. מניתוח השאלונים עולה כי כ 28.9% מעובדי ענף הביטוח נמנעים בשל עילה זו. את תחתית הטבלה” סוגרים” עובדי ענף “ההי יטק”, עם שיעור של כ 23.70%. לדברי רו”ח רמי שוורץ, שותף בפירמת רואי החשבון שוורץ – צדקיה,  הגשת דו”ח החזר מס לשכירים אכן יוצרת לפונה רישום במרשמי מס הכנסה,אולם אין העובד צריך לראות בפעולה טכנית  זו “פתיחת תיק”, שתחייב בעתיד את מגיש הדו”ח בחבות כלשהי. בפועל, המדובר על רישום חד פעמי לצורך החזר מס.

 
ניתוח שאלה 3: עמי ברגמן: “במסגרת הסקר, נבחנה גם עילת החשש מעיסוק ונבירה בטפסים הכרוכים בקבלת החזר המס לרבות חוסר הרצון להשקיע אנרגיה בפילוס הדרך במשעולי הבירוקרטיה”. מניתוח תשובות שאלה זו עולה כי קיים מתאם בין תחום העיסוק של הנשאלים ואופי עבודתם, לבין הרתיעה למשש את זכאותם בשל סיבה זו. וכך,  רק כ –  24.30% מקרב הנשאלים, עובדי ענף הביטוח, וכ- 28.70% % מקרב עובדי ענף הבנקאות נמנעים בשל סיבה זו, בהשוואה ל כ – 49.60% מעובדי ענפי התעשייה וכ – 47.50% מעובדי ענפי המסחר והשירותים וכ- 40.20% מעובדי ענף ההיי- טק. לגברי דגן רונן, מנכ”ל משותף בהייטק זון: “במהלך הבדיקות נתקלנו בעשרות רבות של עובדים, שקיבלו בעבר אינדיקציה כי הם זכאים לקבל החזר, אך המרוץ אחר השגת כל הטפסים הנדרשים, שאת חלקם הם לא שמרו,עייף אותם וגרם להם לזנוח, ולו לפרק זמן מסוים את עניין דרישת ההחזר. מלבד טופס 106, אותו יש להציג, נדרש העובד למלא טופס “החזר מס לשכירים”, להשיג אישורים מהמוסד לביטוח לאומי בגין גמלאות ששולמו (תשלום דמי אבטלה, למשל) ואישורים מהרשות המקומית לגבי מקום מגורים, במקרה של מגורים בישובי ספר”.

 

למי מגיע החזר מס? רו”ח רמי שוורץ, שותף בפירמת רואי החשבון שוורץ – צדקיה,  מסביר באילו נסיבות מגיע לעובד לקבל החזר מס:

1.אי רציפות בעבודה עקב מעבר בין עבודות, נסיעות לחו”ל, לימודים, הארכת חופשת לידה.

2.הפסדי הון בבורסה שלא קוזזו באופן אוטומטי על ידי הבנקים.

3. נכות בשיעור 90% ומעלה מסיבות רפואיות.

4. החלפת מקומות עבודה במהלך השנה.

5. ילד בחינוך מיוחד או ילד נכה, מזכה את הוריו ב – 2 נקודות זיכוי נוספות, מי שלא מקבל נקודות אלו ישירות מהמעביד זכאי לדרוש אותן ממס הכנסה.

תשומת לב כי נקודות זיכוי מפחיתות את גובה המס על ההכנסה החייבת.

6. פדיון מוקדם של קופת גמל, קרן השתלמות או ביטוח חיים, מחייב ניכוי במקור של 35% מס. קיימות נסיבות בהן מגיע חלק מהניכוי בחזרה.

7. עובד  שגר באזור המזכה בהטבות מס ולא דיווח למעבידו או לא קיבל מהמעביד את ההטבות, זכאי להגיש דוח ולקבל את הטבות המס.

8. מי שמשלם באופן עצמאי לביטוח חיים, או קרן פנסיה בסכומים מהותיים – כדאי לו לבדוק את זכאותו להחזר מס בגין תשלומים אלו.

9. תשלום מזונות על ידי גרושים /פרודים מזכה את המשלמ/ת בנקודת זיכוי שערכה כ- 2,200 ₪. מי שלא מקבל/ת (לפחות) 3.25 נקודות זיכוי בתלוש, סימן שלא קיבל/ה את הזיכוי מהמעביד ורשאי/ת לדרוש אותו ממס הכנסה.

10. חיילים משוחררים זכאים לקבל הטבות מס במשך 3 שנים מיום שחרורם , אם הם משלמים מס ולא קיבלו את הזיכוי מהמעביד, הם רשאים להגיש בקשה להחזר ממס הכנסה.

 

עוד מספר שאלות רלוונטיות ותשובות מרו”ח רמי שוורץ:

האם אני צריך להגיש דו”ח שנתי מלא למס הכנסה על מנת לקבל החזרים? 

 על מנת לקבל החזר מס יש הכרח להגיש למס הכנסה דו”ח על הכנסות. ציבור השכירים נדרש למלא טופס “החזר מס לשכירים”. אילו אישורים וטפסים אני צריך לשמור ולהציג כדי לזכות בהחזרים?\מלבד טופס “החזר מס לשכירים” יש לצרף ולהציג מסמכים לגבי ההכנסות, הניכויים והזיכויים האישיים הנדרשים כגון: טפסי 106 (ריכוז שנתי על משכורת) , אישורים מהמוסד לביטוח לאומי בגין גמלאות ששולמו (תשלום דמי אבטלה, למשל), אישורים מהרשות המקומית לגבי מקום מגורים, במקרה של מגורים בישובי ספר, טפסי 161 בגין פיצויים, אישורים רפואיים, אישורים שנתיים מקופות גמל וכד’.

מה הדין במקרה בו המעביד הקודם שלי לא מסר לי טופס 106 המסכם את הכנסותי אצלו, או שאיבדתי את הטופס. האם ניתן להגיש את האסמכתאות ללא צירוף טופס 106?

 טופס 106 הינו מסמך מהותי שיש להגישו. הטופס כולל פירוט של הכנסות העובד בשנת המס ואת הניכויים שבוצעו לו במקור. על המעביד מוטלת החובה למסור לעובד טופס 106 עד ליום 31 בחודש מרץ לגבי הכנסותיו בשנה הקודמת. האמנם, לרוב, ניתן לאתר את המעביד ולקבל ממנו את העתק הטופס גם אם הטופס יידרש לאחר מספר שנים, אולם במקרים מיוחדים, ניתן להסתפק בתלוש משכורת אחרון מהמעביד.

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il