דיני עבודה

העדרות לרגל חתונה/הולדת בן/בת – כיצד מחשבים?

admin
מאת admin

hilaporat-sליובל המועסק כעורך דין במשרד עורכי דין, נולד בן. האם זכאי יובל להיעדרות בתשלום מעבודתו בעקבות הולדת בנו?

בחוקי העבודה אין כל התייחסות לנושא “ימי שמחה” – דהיינו היעדרות עובד מעבודתו לרגל אירוע כמו חתונה, הולדת בן/בת, ברית, בר מצווה. מונח זה הוא מונח הלקוח מהסכמים קיבוציים, צווי הרחבה, חוזים אישיים או נוהג במקום עבודה.

 

 

דהיינו, אם במקום עבודה מסוים לא חל הסכם קיבוצי/צו הרחבה/חוזה אישי/נוהג הקובע את זכאותו של העובד ל”ימי שמחה”, מעבר לחופשתו השנתית הרגילה, הרי שהיעדרות עובד מהעבודה בעקבות אירוע כנ”ל הינה היעדרות שאינה מזכה בשכר עבודה, אלא אם העובד בחר (והמעביד אישר) כי ינוכה לו יום/ימי חופשה בהתאם.

 

יחד עם זאת, לענין הולדת בן/בת נקבע בחוק דמי מחלה (היעדרות עקב הריון ולידה של בת זוג), התש”ס-2000, כי עובד יכול לזקוף עד 7 ימים בשנה של היעדרות על חשבון ימי המחלה הצבורים שלו בשל הריון ולידה של בת הזוג, לפי הכללים שיקבע שר העבודה.

לענין זה נקבע בתקנות דמי מחלה (היעדרות בשל הריון ולידה של בת זוג), תשס”א-2000, בין היתר, כי עובד יוכל להיעדר מעבודתו על חשבון ימי מחלה לצורך נוכחות בלידה, כאשר “לידה” נחשבת לענין זה מתחילת הופעתם של צירי לידה ועד 24 שעות מתום הלידה.

 

התשלום בגין היעדרות על חשבון ימי מחלה כאמור לעיל הוא כקבוע בחוק דמי מחלה, דהיינו – היום הראשון ללא תשלום, הימים השני והשלישי – 50% מהשכר והחל מהיום הרביעי 100% מהשכר. כמובן, שאם במקום עבודה חל הסכם קיבוצי/צו הרחבה/חוזה אישי/נוהג הקובע שיעור תשלום מטיב במקרה של ימי מחלה, חל ההסדר המטיב.   

 

 


 

המאמר באדיבות עו”ד הילה פורת, מנהלת ובעלת משרד עורכי דין הילה פורת ושות’ המתמחה במתן שירותים משפטיים מגוונים למעסיקים בתחום דיני העבודה, מנהלת הפורטל “עולם העבודה” ומחברת הספרים : ” דיני עבודה – המדריך המלא” ו-“חוזים והסכמים בדיני עבודה”.

לאתר האינטרנט של עו”ד הילה פורת: http://www.hilaporat.co.il

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il