דיני עבודה

המגבלות החלות על מעסיקים מלפטר עובדת

כידוע לכולם, לנשים יש זכויות מיוחדות שנובעות ממצבן המיוחד כאמהות וכנשים הרות. וגם עקב התפיסה שעדין נשים יופלו בעבודה עקב היותן נשים לעומת גברים. האם זה יהיה נכון עוד מספר שנים? מי יודע…

יש מספר חוקים רלוונטים. חוק עבודת נשים וגם חוקי שיוויון נוספים. הכלל המוכר ביותר וכנראה גם הכי יקר למעסיק הוא האיסור על פיטורים או צמצום היקף המשרה בתקופת הריון לידה והורות (תקופת לידה והורות זה המונח העדכני למה שנקרא פעם חופשת לידה – גם אני עצמי חשבתי בפעם הראשונה שחופשת לידה היא חופשה עם תינוק.תקופה שבה אפשר לנוח לטייל ללמוד למבחנים וכו.אז כדי שיהיה ברור לכולם כולל ליולדת ולמעסיק -בוטלה המילה חופשה. זו אכן לא חופשה!!!)

האיסור חל גם אם במועד הפיטורים לא ידעו על ההריון וגם אם במועד השימוע העובדת עוד לא היתה בהריון, אבל עד כניסת הפיטורים לתוקף כבר החל ההריון. ולגבי עובדת שעבדה חצי שנה אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה.
מעסיקים רבים חושבים שאם לא ידעו על ההריון וגם ברור שסיבת הפיטורים אינה ההריון הם מוגנים – טעות!!

בלי היתר מהממונה על עבודת נשים אי אפשר לפטר עובדת בהריון או שעד כניסת הודעת הפיטורים לתוקף היא נכנסה להריון. הפיצוי על פיטורי עובדת בהריון הוא שכר בשיעור 150% מבלי שהיא עבדה. לכן ממש לא כדאי להתעסק עם זה.

גם עובדת אחרי לידה אסור לפטר עד חודשיים אחרי שובה מחופשת הלידה. על תקופה זו גם לא ניתן לקבל היתר של הממונה.

לא מרוצים מעובדת או שהתייתר התקן/הצורך והיא בהריון?? כדאי לבקש היתר לפני הלידה, אפילו אם אתם מוכנים להעסיקה עד הלידה. כדי שלא תחויבו להעסיקה לאחר הלידה לעוד שלושה חודשים לפחות עם חובה לבחון את אופן שיבוצה בעבודה מחדש.

האיסור על פיטורין כולל גם איסור של שינוי בתנאי העבודה או בפגיעה במעמד. אסור להחליף לעובדת תפקיד במיוחד אם יש בו פגיעה במעמד או בשכר או בהיקף המשרה.

לסיכום:

אין לפטר או לשנות היקף משרה או לבצע שינוי מהותי בתפקיד שיש בו פגיעה במעמד או בהכנסה -בתקופה שבה העובדת בהריון או חוזרת מתקופת לידה והורות בלא היתר מהממונה על עבודת נשים. הממונה אינה מוסמכת לתת היתר לגבי פיטורים או פגיעה בעבודה לתקופה שאחרי תק’ לידה והורות, אלא אם כן המעסיק הוכיח שפשט רגל או שהעסק נסגר. לא כדאי לטעות בענין הזה כי הוא עלול לעלות הרבה כסף.

עשיתם שימוע לעובדת בגלל אי שביעות רצון או צמצומים הודעתם על מועד הפסקת העבודה ובתקופת הודעה מוקדמת עובדת מודיעה שהיא בהריון – תמשיכו להעסיקה ופנו מיד לקבל היתר מהממונה על עבודת נשים.

בשנים האחרונות הרבה יותר קל לקבל היתר מבעבר.אך שימו לב שהפיטורים לא יהיו בגלל העובדה שהיא בהריון או אם אז אתם עלולים גם לחטוף פיצוי מכח חוק שיוויון הזדמנויות בעבודה.

על הכותב

מרגלית בוטרמן, עו

מרגלית בוטרמן, עו"ד

בוגרת אוניברסיטת בר אילן במשפטים ותואר שני במשפטים מהאוניבסיטה העברית.
עו"ד מעל 20 שנה.
במשך שנים רבות הייתה ממונה על תחום נבחרים ועובדים במשרד הפנים, במינהל לשלטון מקומי.

מעל שלוש שנים כעורכת דין במגזר הפרטי, מייצגת עובדים ועובדות וכן מעסיקים.

www.shblaw.co.il