דיני עבודה

חשוב: עודכנו ההוראות בדבר תו ירוק לעובדים

עפ”י תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תו ירוק לעובדים), תשפ”ב-2021, כניסתו של עובד למקום עבודה המנוי בתקנות, מותנית בהצגת תו ירוק. לאחר פרסום התקנות הנ”ל, פורסמה הודעה על החלטת ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת אשר אישרה באופן חלקי את התקנות וכן פורסם תיקון לתקנות.

במאמר זה נסקור את עיקרי הוראות התקנות המעודכנות.

מקומות העבודה עליהם חלות התקנות

(1)      מוסד רפואי שהוא אחד מאלה: (א) בית חולים;  (ב) מרפאה (ג) מוסד לטיפול במשתמשים בסמים; (ד) ארגון הנותן שירותי רפואת חירום; (ה) מי שנותן שירותי שיקום לפי חוק שיקום נכי נפש בקהילה, התש”ס-2000.

(2)      מוסד רווחה שהוא אחד מאלה: (א) בית דיור מוגן; (ב) בית אבות; (ג) מסגרת רווחה כהגדרתה בסעיף 11(ג)(1) או (2) לחוק שהיא אחת מאלה: (1)       מסגרת חוץ-ביתית לקטינים; (2) מקלטים לנשים נפגעות אלימות במשפחה וילדיהן; (3)      מסגרת חוץ-ביתית לאנשים עם מוגבלויות; (4)  מסגרת רווחה שאינה כוללת לינת לילה, המיועדת למתן טיפול בקטינים, אנשים עם מוגבלות או אזרחים ותיקים; (5)        מוסד כהגדרתו בחוק הפיקוח על מוסדות לטיפול במשתמשים בסמים, התשנ”ג-1993; (6)  מסגרת המספקת קורת גג זמנית או ממושכת או מספקת הגנה, הזנה, טיפול וסיוע בעבור אנשים חסרי קורת גג, אנשים חסרי עורף משפחתי, אנשים המתמודדים עם התמכרויות או אוכלוסיות בזנות.

(3)      מקום ציבורי או עסקי המנוי להלן, אם הוא פועל בדרך של פתיחתו לציבור: אולם או גן לשמחות ולאירועים או מקום אחר שמתקיים בו אירוע או שמחה;   מועדון או דיסקוטק; מקום לעריכת כנסים או תערוכות; מכון כושר, סטודיו, בריכת שחייה המצויה במבנה, למעט בריכה טיפולית לצורך טיפול במים, או מועדון שדה (קאנטרי קלאב), למעט בריכת שחייה הנמצאת בו ושאינה מצויה במבנה; אזור הישיבה בבית אוכל, לרבות בר או פאב; בית מלון, ובכלל זה בריכת שחייה הנמצאת בו ושאינה מצויה במבנה; מקום שמתקיימים בו אירוע ספורט או פעילות תרבות, בנוכחות קהל, ובכלל זה הקרנת סרט, הצגה או מופעי מוזיקה, מחול או בידור; מוזאון; ספרייה; אטרקציה, ובכלל זה פארק שעשועים, פארק מים, משחקייה (ג’ימבורי), ולמעט גן לאומי ושמורת טבע, ובלבד שלא תופעל בהם אטרקציה אחרת.

כניסת עובד בהצגת “תו ירוק”

עובד לא ייכנס למקום עבודתו המנוי לעיל, אלא אם כן הציג למעסיק או למי מטעמו אחד מאלה, בצירוף תעודה מזהה:

  1. אישור “תו ירוק” – אחד מאלה: (1) אישור שמנפיק משרד הבריאות, לאדם, המעיד על כך שהוא זכאי לתעודת מחלים או מחוסן תקפה; (2) תעודת מחלים או מחוסן תקפה; (3) אישור שקיבל אדם מאת המנהל על כך שהוא משתתף בניסוי קליני לחיסון נגד נגיף הקורונה שמתנהל בישראל; (4) בתקופה שעד יום 19/10/21: אישור מאת הגורם המחסן, לאדם, המעיד על כך שקיבל מנת חיסון שלישית נגד nCoV;
  2. אישור על תוצאה שלילית בבדיקת קורונה מיידית שביצע במהלך 84 השעות שקדמו לכניסתו למקום העבודה;
  3. לגבי מוסד הפועל במסגרת תכנית “מגן אבות ואימהות” – האמור בפסקאות (1) או (2), או אישור על תוצאה שלילית בבדיקת קורונה שבוצעה בשיטת PCR מטעם משרד הבריאות במסגרת תכנית “מגן אבות ואימהות”, שביצע במהלך 7 הימים שקדמו לכניסתו למקום העבודה.
  4. בתקופה שעד יום 17/10/21: “תעודת קורונה” – תעודה שמנפיק משרד הבריאות, באמצעות אתר משרד הבריאות או באמצעות פנייה טלפונית למוקד משרד הבריאות או למענה קולי אינטראקטיבי (IVR) , הכוללת את תאריכי קבלת החיסון נגד נגיף הקורונה או את תאריך ההחלמה מנגיף הקורונה, לפי העניין, ושאינה אישור לפי פסקה (1) להגדרה “אישור “תו ירוק”.

האמור לעיל לא יחול לעניין עובד שהמעסיק קבע לגביו שאינו בא במגע עם המטופלים, מקבלי השירות או קהל הלקוחות במקום העבודה.

חובות המעסיק

מעסיק במקום עבודה יידע את העובדים במקום העבודה לגבי הכללים לעיל.

מעסיק במקום עבודה לא יאפשר כניסה של עובדים למקום העבודה בניגוד לאמור לעיל.

בוטלה ההוראה בדבר אחריות פלילית למעסיק שהתיר כניסה בלי הצגת אישור בניגוד לאמור בתקנות.

תחילה ותוקף

תחילתן של התקנות ביום 5/10/21.

תוקפן של התקנות עד יום 19/10/21, אך יש להמשיך ולעקוב שכן יתכן שהתוקף יוארך.

יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם.

על הכותב

עו

עו"ד ונוטריונית עדי ביבר לקואה

עוסקת בתחום דיני העבודה, מייצגת ומלווה מעסיקים.

שותפה ובעלים של משרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי
http://www.biber-law.co.il

עו"ד ביבר לקואה לא ייצגה בתיק המוזכר במאמר הנ"ל.