דיני עבודה

מחזירים את העובדים והעובדות מחל”ת?

מי מכם שהוציא את העובדים והעובדות לחל”ת ומחזיר אותם לעבודה בסיומה של התקופה – שימו לב לדגשים הבאים:
צבירת זכויות: בתקופת החל”ת לא נצברו זכויות לעובדים ולא הופרשו עבורם הפרשות סוציאליות. שימו לב לצבירה מחודשת של הזכויות מנקודת הזמן בה הופסקו כגון חופשה, הבראה, הפרשות פנסיוניות וקרן השתלמות.

אשר להפרשות הפנסיוניות, עדכנו את העובדים כי מאחר שתקופה ארוכה לא בוצעו הפרשות לחיסכון הפנסיוני, נוצר פער שעלול להשפיע על גובה הקצבה החודשית שלהם בעתיד ולכן ישנה אפשרות מבחינתם להגדיל את החלק שלהם (ניכוי מצד העובד) בהפרשות ל-7% או לבחון אפשרות לעבור למסלול השקעות אגרסיבי יותר של כספי הפנסיה.
לפירוט מורחב הפנו אותם לאיש הפנסיה שדואג להפרשות שלהם, בין אם מטעמכם או מטעמם.

גם בנוגע לדמי ניהול כדאי לעדכן כי אלה נוטים לנסוק בגלל העדר הפקדות. המליצו לעובדים לוודא שדמי הניהול יורדים חזרה עם חידוש ההפקדות על ידי בדיקה אקטיבית מצדם מול האיש הפנסיוני שנותן להם שירות.
מס הכנסה: בדקו עם העובדים אם בתקופה בה שהו בחל”ת חל שינוי במצבם המשפחתי, האם התחתנו או שנולדו להם ילדים, התגרשו, ניצלו את התקופה ללימוד תואר שני, עברו דירה וכיוצב’, לכל אלה עלולה להיות השפעה על גובה המס שישלמו. בכל מקרה ודאו שיש בידכם טופס 101 עדכני.

חזרה לעבודה: אחרי תקופה ארוכה החזרה מאתגרת לשני הצדדים. אם דברים השתנו בעסק או בענף, כגון שינויים דיגיטליים, ארגוניים או אחרים – עדכנו את העובדים וקיימו איתם שיחת תאום ציפיות מחודשת.
שכר והיקף משרה: השכר והיקף המשרה אמורים להישאר זהים למה שהיה לפני החל”ת. במצב בו בכוונתכם להוריד את אחוז המשרד או לצמצם בשכר ידעו את העובד ועדכנו אותו שזכותו להתפטר בדין מפוטר במידה ולא יקבל את התנאים, כלומר יהיה זכאי לגמר חשבון כמו עובד שפוטר, לרבות תשלום פיצויי פיטורים.

את כל אלה אני מציעה לכם להעלות על הכתב ולהחתים את העובד, תוך התאמת נוסח ותוכן שנכון לעסק שלכם ולתנאי העסקה של העובד הספציפי.

על הכותב

הילה אראל-שמש, עו

הילה אראל-שמש, עו"ד ונוטריונית

בעלת משרד עורכי דין, מומחית בדיני עבודה, יועצת ומרצה לחברות וארגונים. www.eshlaw.co.il