דיני עבודה

חזרה מהתפטרות או פיטורים

הכלל הוא שלא ניתן לחזור מההודעה ללא הסכמת הצד השני. כלומר, במקרה בו העובד התפטר, הוא אינו יכול לחזור בו מההתפטרות ללא הסכמת מעסיקו. וההיפך, כך גם במקרה של פיטורים, המעסיק אינו רשאי לחזור בו מהודעת הפיטורים העובד ללא הסכמת העובד.

למעשה, הודעת פיטורים או התפטרות נכנסות לתוקף מרגע מסירתן, כאשר סיום הקשר החוזי כשלעצמו נדחה עד לתום תקופת ההודעה המוקדמת. (בג”צ 566/76 אלקו בע”מ נ’ ביה”ד הארצי וההסתדרות הכללית, דב”ע שן/3-103 סימה אילוז נ. מדינת ישראל, דב”ע נא/3-1 מפעלי ים המלח בע”מ נ. דוד שיינין).

בית הדין הארצי לעבודה קבע חריג לכלל זה, במקרים בהם הודעת ההתפטרות נמסרה על ידי העובד כשהוא היה שרוי בעידנא דריתחא, כלומר, בזמן כעס, והוא חזר בו מהודעת התפטרותו תוך זמן סביר, אזי העובד זכאי לחזור בו. כשהדברים נכתבים או נאמרים בתנאים רגילים, אין מקום לפקפוק שאכן הכותב או האומר התכוון לתוצאה המתבקשת, אולם משנאמרים דברים בעידנא דריתחא יש לבחון את הנסיבות כולן, כדי לרדת לסוף דעתו של האומר, ולראות האם באמת ובתמים התכוון לדברים שאמר, וביקש להביא לסיים את היחסים. בית הדין קבע כי יש לבחון כל מקרה על פי נסיבותיו, ולראות אם אמנם התכוון האומר לדברי התפטרות או פיטורים לגרום לתוצאה המתבקשת מהדברים שנאמרו, היינו לידי סיים היחסים. העובד רשאי לחזור בו ובלבד שחזרתו תיעשה תוך זמן סביר לאחר הודעת ההתפטרות(דב”ע לד/3-41, היגר נ’ שורץ, ס”ע 22226-08-11 איוב אבו עגאג נ’ מועצה אזורית כסייפה).

תוצאות החזרה מההתפטרות או הפיטורים.

במידה והמעסיק מסכים לקבלו בחזרה, אזי חוזרת ההתקשרות המקורית לתוקפה. לעומת זאת, במידה והמעסיק מסרב לקבל את חזרת העובד מהתפטרותו, הרי שאז המדובר בפיטורים לכל דבר ועניין. (דב”ע תשן/3-103 סימה אילוז נ’ מדינת ישראל, ע”ע 184/03 עין בר מפעלי אפיה בעינת בע”מ נ’ דוד יוסף).

מהו פרק זמן סביר במסגרתו יכול העובד לחזור בו מהתפטרותו?

בתי הדין לעבודה קבעו כי לא קיימת תשובה אחת כללית וחד משמעית, אלא תשובה שמשתנה ממקרה למקרה, בהתאם לנסיבותיו הספציפיות, והיא נגזרת מהחובה של שני הצדדים להסכם לנהוד בתום לב, ובכלל זה החובה לסלוח ולמחול על טעויות של הצד האחר. (תע”א 9622-09 זיצר נ’ יעקובי ואח’). כך גם משך הזמן שינתן לצדדים לחזור בהם מהודעה על ניתוק הקשר החוזי עשוי להיגזר ממשך קיומם של יחסי העבודה, ומטיב הקשר שהיה בין הצדדים לאורך תקופת ההעסקה, לרבות התרומה של העובד למקום העבודה, הנסיבות שהובילו למתן ההודעה בעידנא דריתחא, התפקיד שמילא העובד אצל המעביד, ואין מדובר ברשימה סגורה”.

המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע”מ

על הכותב

חשב עבודה ושכר

חשב עבודה ושכר

http://www.heshevavoda.co.il