דיני עבודה

בת 58 לא התקבלה לעבודה בביטוח לאומי בשל גילה

בת 58 ועם ניסיון רב ביקשה לעבוד בביטוח הלאומי • כשמסרה את גילה ענו לה: “אנחנו מחפשים עובדים צעירים” • ביטוח לאומי: “נדרשה הכשרה ארוכה”

תביעה הוגשה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים נגד המוסד לביטוח לאומי, בגין מעבר לכאורה על חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה. לפי התביעה, עובדת בת 58 לא התקבלה לעבודה מפאת גילה.

התביעה, שהוגשה על ידי עו”ד אריאל גולן, מתייחסת לעובדת סוציאלית בעלת ניסיון רב שנים, אשר ביקשה להתקבל כעובדת ביטוח לאומי לאחר שפנתה למודעת דרושים לעובדים סוציאליים.

לאחר ששלחה קורות חיים כנדרש, יצרה נציגת ביטוח לאומי קשר עימה וביקשה פרטים נוספים כגון גיל, שירות צבאי, מצב משפחתי ומקום עבודה נוכחי. כנטען בכתב התביעה, משנודע גילה של התובעת, מסרה לה נציגת ביטוח לאומי: “תודה לך, אבל זה לא מתאים. אנחנו מחפשים עובדים צעירים”, והקשר עימה נותק.

בין היתר, נכתב בכתב התביעה כי “התנהלות הנתבע או מי מטעמו פגעה קשות בזכויותיה של התובעת לשוויון ואיסור אפליה מטעמי גיל, ומהווה פגיעה בערכי יסוד וזכויות מוקנות. מדובר באפליה שאין לתת לה יד ובטח לא על ידי גוף ממשלתי כגון הנתבע שאמור להיות ‘זרקור’ לזכויות אדם”. הנתבעת דורשת פיצויים ללא הוכחת נזק בסך 75 אלף שקלים.

“נדרשה הכשרה מורכבת”

לטענת עו”ד אריאל גולן, המוסד לביטוח לאומי פעל במקרה זה בניגוד לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה כאשר מנע מהתובעת להתקבל למקום עבודה רק בשל גילה. לטענתו, היה מצופה כי “דווקא המוסד לביטוח לאומי יהווה דוגמה לשמירת החוק או על קבלת אחריות כאשר נעשות טעויות, דבר שכאמור לא נעשה במקרה זה ועל כן נאלצה התובעת לפנות לבית הדין על מנת למנוע הישנות מקרים מעין אלו”.

מהמוסד לביטוח לאומי נמסר: “ביטוח לאומי מעניק שירות וביטחון סוציאלי לכל תושבי ישראל באופן שוויוני על פי חוק. ערך השוויון בא לידי ביטוי גם בגיוס ובהעסקה של עובדים חדשים ללא אפליה גילנית או אחרת. בשנים האחרונות גויסו בביטוח לאומי עשרות עובדים חדשים בגיל 50 ומעלה. בעניין התביעה הצענו לתובעת ולבא כוחה הצעת פשרה, אך הם סירבו לכך ואנו נגיב על כתב התביעה בערכאות המתאימות.

“חשוב לציין כי מדובר בגיוס למשרה שלצורך איושה נדרשת הכשרה מורכבת, מעמיקה וארוכה, ועל כן נדרש אופק שירות תעסוקתי ארוך. ההודעה שנשלחה היתה על ידי מי ששימשה אשת קשר לשליחת קורות חיים בלבד, שאינה אחראית על גיוס העובדים וקבלתם לעבודה”.

על הכותב

יאיר אלטמן, כתב משפט ב

יאיר אלטמן, כתב משפט ב"ישראל היום"