דיני עבודה

תוספת שעות נוספות גלובליות – פירוט בתלוש השכר

admin
מאת admin

האם חרף העובדה שניתן לסכם עם העובד על תוספת גלובלית יש צורך לציין בתלוש השכר את מספר שעות העבודה הנוספות שהעובד עבד? 

בשורת מאמרים קודמים ציינו כי בית הדין הארצי לעבודה הכיר באפשרות של מעסיק לסכם עם עובדו על תשלום של תוספת שעות נוספות גלובליות וזאת במקום תשלום מדויק של שעות נוספות בהתאם לחישוב ע”פ חוק שעות עבודה ומנוחה. מעסיק אשר פועל בהתאם לעקרונות שנקבעו בפסיקה למעשה ממלא אחר חובת התשלום בעבור שעות נוספות גם באמצעות תוספת גלובלית. 

השאלה שנבקש לענות עליה במאמר זה היא: האם חרף העובדה שניתן לסכם עם העובד על תוספת גלובלית יש צורך לציין בתלוש השכר את מספר שעות העבודה הנוספות שהעובד עבד. נזכיר כי חלק מהתנאים שנקבעו לעניין תוספת גלובלית היא שהתוספת פרופורציונלית לתשלום לו היה מחויב המעסיק אילו היה משלם לפי הדין.

הסיבה מדוע אין מדובר בסוגיה פשוטה הינה לאור הוראות חוק הגנת השכר אשר מחייבות מעסיק לציין בתלוש השכר: “תשלומים אחרים, נוסף על השכר הרגיל, לרבות גמול שעות נוספות ומנוחה שבועית, פריון עבודה, דמי הבראה, דמי חופשה, דמי מחלה, תשלום על חשבון תגמול למשרת במילואים ויתרת תגמול כאמור, וכיוצא באלה; יש לפרט לגבי תשלומים כאמור בפסקה זו את סוג התשלום, את מספר היחידות שבעבורן שולם – אם הוא משולם לפי יחידות, ואת סכום התשלום”.

נשאלת השאלה האם מהחובה לציין בתלוש השכר את מספר היחידות ואת סכום התשלום משתמעת החובה לפרט את שעות העבודה הנוספות והתשלום בגינם. לעניות דעתי אין צורך שכן מקום בו מסוכם על תוספת שעות נוספות גלובלית והדבר מצוין בתלוש הרי המעסיק יוצא ידי חובתו כאשר הוא מציין בבירור את סוג התשלום: “תוספת שעות נוספות גלובלית”, את מספר היחידות – “1” תוספת גלובלית, ואת הסכום המשולם בגינה, לדוגמה 3,000 ש”ח.

יצוין כי לעניין זה פרסם משרד העבודה הנחיה: “הנחיית אכיפה- פירוט רישום השעות הנוספות בתלושי השכר במקרים של הסדר שכר כולל לשעות נוספות”.

ההנחיה קובעת כי:

“במקום בו סוכם עם העובד על תשלום שעות נוספות בהסדר כולל (גלובלי), והתגמול עבור השעות הנוספות מופיע בתלוש בשורה נפרדת משכר היסוד, אין לראות עבירה או הפרה בכך שבתלוש לא מפורטים מספר השעות הנוספות וערכן. זאת בתנאי, שלעובד גישה חופשית לפנקס שעות עבודה, היינו נמסר לעובד דו”ח נוכחות בו מפורטות השעות הנוספות או שניתנה לו גישה ישירה לצפות ברישום שעות כאמור. יובהר כי על התגמול עבור השעות הנוספות, גם בהסדר כולל, לכסות את השעות הנוספות שבוצעו בפועל.

יובהר כי במקרה שבו מעסיק לא עמד באחד התנאים האמורים, תיאכף החובה לפרט בתלוש השכר את מספר השעות הנוספות, את ערכן באחוזים ואת הגמול המשולם עבורן”.

מכאן משרד העבודה שם את הדגש על החובה לציין את התוספת הגלובלית בשורה נפרדת בתלוש השכר מחד ועל מתן גישה חופשית לעובד לדוח הנוכחות מאידך.

נציין כי ציון התוספת בשורה נפרדת משמעותי וחשוב גם מבחינה ראייתית וגם לאור הפסיקה שהכשירה תוספת גלובלית. אני לכשעצמי מסופק עד כמה הדרישה של נגישות העובד לדוח הנוכחות מתיישבת עם דרישות סעיף החוק לעניין הפירוט בתלוש (מבלי לגרוע מהחובה למסור לעובד דוח שעות לבקשתו, להנהיג שקיפות לגבי הדוח, ולגבי השלכות אחרות של אי מסירת הדוח), ואולם נכון יהיה שמעסיקים יהיו ערים לעמדת משרד העבודה, עמדה שיש לה השלכות לעניין נקיטה אפשרית של אמצעי אכיפה מינהליים והטלת עיצומים כספיים.

אין באמור לעיל כדי להוות משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף להתייעצות עם עו”ד מומחה בתחום.


© כל הזכויות שמורות לחכם את אור-זך, עורכי דין, 2017

מאת: עו”ד יוסי חכם 

  www.holaw.co.il

 

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il