פנסיה וגמל

פורשים: האם להתכונן לסוף השנה?

admin
מאת admin

פורשים, מיסים וסוף השנה: תדריך למודאגים
במאמר זה קיבצתי רשימת משימות, אותן ניתן לבצע לאוו דווקא בחיפזון, בלחץ של סוף השנה המתקרב, אלא בנחת, במהלך השנה. ניתן להקדיש להן מחשבה, להבין מה עומד מאחוריהן  ולפעול בהתאם. 

קיזוזים: בכל סוף שנה אצים-רצים משקיעי הכספים בפרישה, מקמטים את מצחם ונלחצים בחיפוש הדרך: מה לעשות כדי לחסוך בתשלומי מיסים בתיק ההשקעות. כדאי לעצור לרגע ולזכור: מה שמזדרזים לעשות בדצמבר ניתן להיעשות בניחותא ובמחשבה במהלך כל השנה. ההפסד הוא תמיד נכס בידי המשקיע. הלכות המיסוי בישראל קובעות שסדר הקיזוז הוא הפסד מול רווח ולא להיפך! בהבנת ההיגיון שבדבר: הפסד מול רווח טמון הסוד. 

לדוגמה: אם במהלך שנת המס נרכש נייר-ערך בבורסה (בישראל או בבורסה זרה) ונרשם בו הפסד, אך לאחר בדיקה ומתוך אמונה כי השקעה תשתלם בסופו של דבר, הרי שככל שההפסד מהותי יותר, יהיה נכון לממש את נייר הערך ע”י מכירתו – ולרכוש אותו שוב, רק כדי “לשריין” את ההפסד. אם אכן המשקיע מאמין במניות החברה לטווח ארוך, הוא יוכל להשתמש בהפסד כנגד רווחים אחרים אותם ירצה לממש, או לרשום אותו בדו”ח כנגד רווחים עתידיים. (זכרו: הפסד מול רווח!). יתר-על-כן: במקרים רבים יכול מימוש ההפסד בתיק לגרום להחזרי מס בגין דיבידנד או ריבית ששולמו לחשבון ההשקעות.

מס שבח: השבוע קיבלתי שיחת טלפון מאחד לקוחותיי: “רן הדרך אותי, בבקשה: לאחותי נרשם מס שבח השנה. האם עליה לעשות משהו לקראת סוף השנה?” השבתי לו: “מדוע היה צריך לחכות עד לסוף השנה?”

מס שבח הוא מס המוטל על מכירת מקרקעין, אם חושב פער חיובי בין מחיר הקנייה למכיר המכירה. את מס השבח ניתן לפרוס עד 4 שנים לאחור ובמקרים רבים לחסוך בתשלומי המס. יתר על כן: במקרים רבים ניתן לבקש פיצול הפריסה בין שני הזוג. בנוסף, מס השבח ניתן לקיזוז כנגד הפסדי הון ני”ע והפסדים עסקיים שוטפים, שאירעו בשנה שבה חויב הנישום במס השבח. במקרים בהם המקרקעין היו קשורים לעסקו של המוכר, הוא יכול גם לקזז הפסדים צבורים או להגיש דו”ח הכפוף לבדיקה של החזר מס, בשנה שבה שולם מס השבח. כאמור, דווקא באירוע תשלום מס שבח אין להמתין בהחלטה עד לסוף שנת המס.  

קופות גמל והטבות מס: מיום שהתקבל תיקון 3 ינואר 2008, ציבור החוסכים נכנס ל”תרדמת פנסיונית.” כאילו לא היה די במשבר הכלכלי בשנת 2008 וירידת תשואות קופות הגמל, זו הייתה גם השנה שבה לקחו לחוסכים את החיסכון ההוני הפטור ממס והפכו את כל החסכונות הפנסיוניים (למעט קרן ההשתלמות) לחיסכון המיועד לקצבה. עד לאותו היום החוסכים – לרבות הפורשים שיש להם הכנסות מפנסיה, עבודה או עסק החייבים במס – לחסוך בקופת גמל. כך היו מנצלים את הטבת המס וכעבור כמה שנים יכלו לקחת את הסכום שהצטבר בקופה במשיכה הונית פטורה ממס. החל מינואר 2008 תמונת המצב השתנתה. מומלץ שהחוסכים ישנו את הגישה: מדוע להתלבט במהלך כל השנה באם להפקיד או לא להפקיד? הרי מאותו תאריך, דומה ההפקדה למשחק כדורגל שתוצאתו נקבעה לתיקו, מראש! כלומר אם הגמלאי הפקיד וקיבל את הטבת המס (נניח בגובה 35%) ולאחר מכן משך במשיכה חייבת ושילם חזרה 35% מס במקור, הרי יצא תיקו. להפקדה לקופת גמל בפרישה ישנן פנים והטבות רבות, החל מניצול הטבת מס ועד להעברת עושר ליקרים ללב החוסך ללא מס. בסופו של דבר זו אינה התלבטות “האם כדאי?” אלא, האם החוסכים יכולים להיפרד מסכום תמורת הטבת מס.  אם כן עשו – מדוע לחכות עד לסוף השנה? 

תכנון מס בפריסת פיצויים: בסופה של כל שנת מס  מגיעות אלי אותן השאלות, דרך הטלפון או בשידורי הרדיו, בנוסח: “יש לי פריסת פיצויים – וכבר חודש דצמבר. האם עליי לעשות משהו, או האם כדאי לי לפעול על מנת להפחית את חבות המס בכספי הפיצויים בפריסה ולזכות להחזרי מס?” התשובה היא כי גם במקרה הזה אין צורך לחכות עד לסוף שנת המס לפריסת פיצויים. שנות הפריסה נבדלות ביניהן, כך ששנת הפריסה הראשונה בלבד תחשב כאילו משכר עבודה. כך שאם יש לגמלאי הפסדים עסקיים צבורים או הקים עסק משלו (או של בן/בת הזוג) בשנת הפריסה הראשונה יוכל לקזז אותו כנגד הכנסות מפריסת המס. בשנות הפריסה האחרות יוכל ליהנות אך ורק מזיכוי דוגמת הפקדה לקופת גמל. זו תזכה בזיכוי כנגד חלק מהמס ששולם בפריסה המיוחס לאותה שנת המס. הפקדה לקופת גמל בתקופת הפריסה היא מתכון לתכנון מס דרכו יוכל הגמלאי לקבל החזרי מס לא מבוטלים.  

טופס 161 ד’: סוף שנת המס היא הזדמנות לעשות סדר ב”ארון המשימות”. אז נזכרים לפתע בכל המשימות שנדחקו הצידה במהלך כל השנה, ללא סיבה. שוב חוזרת השאלה: “נכון שאני חייב למלא, לקראת סוף שנת המס, טופס 161 ד’?” לטובת ציבור הקוראים נזכיר כי טופס 161 ד’ הוא טופס קיבוע זכויות הפטור, המעניק הנחה על המס שהפורשים משלמים בתקופת הפנסיה. דווקא את טופס 161 ד’ כדאי למלא בתחילת שנת המס, אך אם נזכרים, עדיף מאוחר מאשר בכלל לא. על כן כדאי לזכור: חתימה על טופס 161 ד’ תקבע את הפטור עליו הפורשים זכאים בפנסיה ותגרום למצב שבו ישלמו פחות מס. ניתן לתבוע את הפטור גם רטרואקטיבית, בהגשת דו”ח שנתי, בעזרת בקשה להחזר מס. 

נקודות זיכוי: שאלה חוזרת לקראת סוף שנה. “שמעתי והבנתי שמגיעה לי נקודת זיכוי נוספת. מה עלי לעשות כדי לממש את זכאותי?” במקרה של זכאות לנקודות זיכוי אין כל ערך או היגיון להמתין לסוף שנת המס. הרי את הטבת המס רוצים לקבל במהלך השנה כתזרים חודשי. ככלל, נקודות זיכוי ניתנות לגמלאים במצבים מסוימים והן מקלות בתשלומי המס. כאמור: אין צורך לחכות עד לדקה התשעים ואחריה, כדי לממש זכאויות כלשהן. את נקודות הזיכוי ניתן לקבע כבר בתחילת השנה בהגשת טופס 101 = כרטיס עובד למשלם הקצבה / הפנסיה / המעסיק. 

לפורשים קמה הזכות לקבל נקודות במספר מקרים. ביניהם:

א. עובד אשר לבן זוגו אין הכנסה, זכאי לנקודת זיכוי אחת, בתנאי שאחד מבני הזוג עיוור או הגיע לגיל פרישה או שנקבעה לו נכות מעל 90% ההטבה ניתנת לבני זוג נשואים בלבד ולא לידועים בציבור.

ב. מס הכנסה מעניק 2 נקודות זיכוי להורים לילד המוגדר “נטול יכולת”. אם ההורים אינם בחיים או אינם מתפקדים, תינתן ההטבה לאח או לאחות של בעל המוגבלות שמונו לאפוטרופוס שלו “לגוף ולרכוש”.

פורשים עצמאים: תופעה שכיחה ההולכת וגוברת: פורשים רבים ממשיכים אל עבר הקריירה הבאה – כל אחד מסיבותיו שלו. הטבות המס המגיעות תינתן להם מכל סיבה בעטיה החליטו להמשיך לעבוד. אין צורך להמתין לסוף השנה. כפורשים עצמאים בעלי עוסק פטור/מורשה ניתן, כמו כל עצמאי אחר, לתכנן ולנצל את הטבות המס הניתנות בפקודת מס הכנסה לעצמאיים, בהפרשות סוציאליות לתכניות פנסיוניות – לרבות קרן השתלמות לעצמאים. יש להקפיד ולבצע את ההפרשות בהתאמה להכנסה ולמגבלות בפקודת מס ההכנסה. אין טעם בדחיית ההחלטה לסוף שנת המס אלא ניתן לבצע אותה באופן סדיר או בהתאמה במהלך השנה. בעזרת ניצול נכון של תכנון מס בהטבות פנסיוניות בפרישה ניתן לחסוך ולצבור ממון רב.  

פרישה, ביטוח לאומי ותכנון מס: גיל פרישה הוא הגיל המזכה אישה/גבר בקבלת קצבת הזקנה (אישית אני מעדיף את הביטוי “קצבת מבוגר”). הביטוח הלאומי עורך מבחן הכנסה עד לגיל 70, שהוא גיל מוחלט ובלתי תלוי בהכנסה לקבלת קצבת זקנה. על מנת לעמוד במבחן ההכנסה בין אם מדובר בשכירים, בעצמאים או בבעלי חברה ניתן לתכנן את ההכנסה במהלך שנת המס. זאת כדי לא להגיע לסוף שנת המס ולגלות שאפשר היה לנהוג אחרת. בתכנון מס לקבלת קצבת זקנה טמון ערך כלכלי רב, שכן במרבית המקרים ניתן להמשיך לעבוד, לתכנן את ההכנסות ולקבל קצבת זקנה. 

“סמוך על שולחנו”: אחד הנושאים שיש להסדיר ויפה שעה אחת קודם. במקרה פטירה חו”ח, שבעקבותיו נותרים כאלה שהיו סמוכים על שולחן הנפטר ושלא יוכלו לדאוג לעצמם, עדיף שלא להמתין לתחילה או לסיומה של שנה. ישנם מקרים בהם בן/ת הזוג או ידוע/ידועה בציבור יהיו זכאים לפנסיית שארים. בנוסף, יתכנו מצבים בהם ההורים של מקבל הפנסיה שהיו תלויים בגמלאי/ת המוגדרים כסמוכים על שולחנו ואין להם מקור הכנסה אחר זולת ביטוח לאומי יהיו זכאים לקצבת שארים ממשלם הפנסיה. (לבטח במקרים בהם ישנם ילדים המוגדרים כמוגבלים). כל זה בכפוף לתקנון קרן הפנסיה המשלמת. אלה הן זכאויות שחסר הישע לא ידע לתבוע בעבורו. כדי שתמומש הזכאות יש לכתוב מסמך מתאים (דוגמת צוואה) ולעדכן את המקורבים, כך שידעו.   

ידוע/ה בציבור: בהיבטי הפנסיה, מס ההכנסה והביטוח לאומי: בכל הקשור לידוע/ה בציבור, אין הכרה במס הכנסה המזכה בהטבות מס. גם במקרה שבו ידוע/ה הגיע לגיל פרישה ואין לו/לה הכנסה – שלא במקרה של זוגות נשואים שכן מזכה בהטבה. לעומת זאת הביטוח הלאומי מכיר במעמד “ידועים בציבור” כבני זוג נשואים לעניין זכויותיהם וחובותיהם. ההכרה כוללת גם בני זוג מאותו מין.

בני זוג המעוניינים שיוכרו כידועים בציבור לענייני הביטוח הלאומי, צריכים למלא שאלון לידועים בציבור ולשלוח אותו, בצירוף מסמכים התומכים בהצהרתם, אל סניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום מגוריהם.


מאת: רן חובב, מומחה למיסוי ולפרישה ©
www.ranhovav.co.il

הנתונים הינם למועד כתיבת המאמר. המידע כולל הערכות ואומדנים שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים/בלתי מעודכנים. אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ, המידע המוצג הוא לידיעה בלבד, ולא מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. הכותב לא אחראי לכל נזק, אובדן, הפסד או הוצאה מכל סוג שהוא, לרבות ישיר ו/או עקיף, שייגרמו למי שמסתמך על האמור במסמך זה, כולו או חלקו, ככל שייגרמו, ולא מתחייב כי שימוש במידע הכלול במסמך זה עשוי ליצור רווחים בידיה עושה בו שימוש. כל העושה במידע הנ”ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il