דיני עבודה

הודעת מעסיק כי יראה בעובד כמתפטר מרצונו

admin
מאת admin

 

היסוד הן של פיטורים והן של התפטרות הוא שהצד הפועל נתן ביטוי שאינו משתמע לשתי פנים לכוונתו להביא לסיום יחסי עובד מעסיק.

מעסיקה של יהודית נקלע לעומס רב בעבודה ודרש מעובדיו לעבוד בשעות נוספות למשך תקופה בלתי מוגבלת. יהודית, שהינה אם חד הורית, הודיעה למעסיקה כי אינה יכולה לעבוד את אותן שעות נוספות, במיוחד לאור העובדה שמדובר בתקופה בלתי מוגבלת בזמן, והיא מבקשת להמשיך לעבוד בהיקף משרה מלאה כרגיל . 

מעסיקה של יהודית הודיע לה באופן חד משמעי שאם לא תישאר לעבוד באותו יום לפחות 3 שעות נוספות יראה אותה כמתפטרת מעבודתה, על כל המשתמע מכך.  

יהודית נאלצה מסיבותיה האישיות לעזוב את העבודה ב-17:00 ולא להישאר ל-3 שעות נוספות. האם אכן תיחשב היא כמי שהתפטרה מעבודתה?

בדב”ע ל/6-3 שמואלי ואח’ – שרייר, נדון מקרה בו הודיע מעביד לעובדת כי אם לא תגיע לעבודה בזמן מסוים יחשב הדבר להתפטרות מצדה. בית הדין פסק כי הן פיטורים והן התפטרות הם סיום חד צדדי של יחסי עובד ומעביד.

שני האקטים הם פעולות סובייקטיביות שתנאי להן הוא מתן ביטוי שלא משתמע לשתי פנים לכוונה להביא את יחסי העובד והמעביד לידי גמר.  

צד אחד ליחסי העבודה לא יוכל לכפות כוונה על הצד השני. מילים כגון “אם תנהג כך ולא אחרת – אראה בך מתפטר” או “אם לא יובטחו לי תנאי עבודה אלה ואלה – אראה את עצמי כמפוטר” אין בהן כלל וכלל כדי להעיד על כוונתו של הצד השני להביא את היחסים בין הצדדים לידי גמר.

בס”ע 31086-05-11 מוחמד עותמאן מוחמד נ’ גל גדרה בניה והנדסה (2004 ע.ג) בע”מ, נקבע כי היסוד הן של פיטורים והן של התפטרות הוא שהצד הפועל נתן ביטוי שאינו משתמע לשתי פנים לכוונתו להביא את יחסי העובד והמעביד הקיימים בין השניים, לידי גמר. הדיבור או ההתנהגות המביא את היחסים לידי סיום חייב להיות חד משמעי. מעשיו של המפטר קובעים אם הוא פיטר, ומעשיו של המתפטר קובעים אם הוא התפטר. כשבאים לפסוק בשאלה מי הביא את היחסים לידי גמר, יש לתת את הדעת למכלול העובדות הרלוונטיות ומהן להסיק את המסקנה. יש לבחון, בין היתר, למי מהצדדים היתה מוטיבציה להביא לניתוקם של יחסי העבודה.

לפיכך, יהודית לא תיחשב כמי שהתפטרה מעבודתה.


* המאמר לקוח מתוך הספר דיני עבודה המדריך המלא (הילה פורת, עו”ד). הספר ערוך לפי נושאים (כולל תוכן עניינים מפורט) ומהווה כלי עבודה מעשי ומקצועי לעוסקים בתחום דיני העבודה והשכר. עו”ד הילה פורת, בעלת משרד המתמחה במתן שירותים משפטיים מגוונים למעסיקים בתחום דיני העבודה, מנהלת הפורטל “עולם העבודה” ומחברת הספרים : “דיני עבודה – המדריך המלא” ו-“הסכמים, מסמכים וטפסים בדיני עבודה”. 
www.hilaporat.co.il

 

 

 

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il