דיני עבודה

פיצויי הלנת פיצויי פיטורים – האם נפסקים בבתי הדין לעבודה?

admin
מאת admin

אם חשבתם לפטר עובד ולא לשלם לו את מלוא פיצויי הפיטורים במועד… כדאי שתקראו את הכתבה הבאה >>>

חוק הגנת השכר קובע כי המועד לתשלום פיצויים הוא יום סיום יחסי עובד מעביד וזאת ככל שאין תניה חוזית אחרת מתוקף הסכם קיבוצי, צו הרחבה, הסדר  קיבוצי או הסכם אישי, החלים על העובד.

עוד קובע החוק כי יראו פיצויים כמולנים אם לא שולמו תוך 15 יום מהמועד לתשלום.

לרוב, בתי הדין לעבודה לא ממהרים לפסוק פיצויי הלנה בגין אי תשלום פיצויי פיטורים במועד, ומסתפקים בטענות המעביד בכך שאי התשלום במועדו נבע מטעות כנה, מחמת נסיבות שלא היו בשליטתו, או עקב חילוקי דעות באשר לזכאות תשלום הפיצויים.

לא כך בפס”ד שניתן ביום 4/11/2014 (סע”ש 35120-11-12) ע”י כב’ השופטת מיכל נעים דיבנר בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. באותו מקרה המעסיק לא שילם את מלוא פיצויי הפיטורים מאחר שטען לקשיים כלכליים, אשר בגינם הוא מתקשה בביצוע התשלום וכן טען לטעות כנה בביצוע התחשיב.

בית הדין חזר על הפסיקה הידועה, לפיה קשים כלכליים של מעסיק אינם עולים כדי “נסיבות שלמעסיק לא הייתה שליטה עליהן” אך מצבו הכלכלי הקשה של המעסיק יכולה להיות נסיבה הנשקלת בעת פסיקת סכום פיצויי ההלנה.

באשר לטענה השנייה של טעות כנה בביצוע התחשיב, סבר בית הדין כי אין לקבל טענה זו משום שהמעסיק יכול היה לבדוק ללא כל קושי את התחשיב בבירור סביר.

בית הדין מצא לנכון לפסוק במקרה זה לתובע פיצויי הלנה בשיעור של 25% לשנה, ובסך של 17,000 ₪. 

אמנם מדובר בפסיקת בית דין אזורי, אך סביר להניח שיש בה משום מסר הרתעתי שיש להעביר כנגד מעסיקים המפטרים עובדים ולא משלמים את מלוא פיצויי הפיטורים במועד.

 


הכותבת, עו”ד מירב שמחיוף, בעלת משרד עורכי דין המתמחה בדיני עבודה 
www.msm-law.co.il

אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; המסתמך על המידע המופיע בכתבה זו עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il