דיני עבודה

העסקה חלקית – כמה זה חוסך לכם?

admin
מאת admin

sharonrozenblatמעוניינים לחסוך בהוצאות העסק? העובדת שבה מחופשת לידה ומבקשת להוריד את המשרה בחצי? אתם זקוקים לעוד ידיים עובדות ולגיוון העובדים הקיימים, אך רק באופן חלקי?

 

בדברים הבאים נסביר איך עושים את זה – איך מעסיקים עובדים ועובדות במשרה חלקית? מהן זכויותיהם? והאם זה כדאי לעסק?

העסקה חלקית היא כורח המציאות – אם בשל צרכי העסק ואם מאחר וימי העבודה הארוכים אינם מתאימים לצרכי העובדים. ישנם מעסיקים הנרתעים מהעסקה חלקית, אחרים שרוצים לשנות משרות למשרה חלקית אך אינם יודעים אם זה מותר וכאלו שאינם בטוחים כיצד יש להתנהל מול עובד במשרה חלקית.
בכדי שתחליטו, מה עדיף עבור עסקיכם, נביא בפניכם את עיקרי זכויותיו של עובד חלקי למול עובד במשרה מלאה:

מהו עובד חלקי ואיך בכלל מבססים כאלה יחסי עבודה?
עובד חלקי הוא עובד שאינו עובד במשרה מלאה, היינו עובד העובד פחות מ-186 שעות עבודה חודשיות. ניתן להגדיר עובד חלקי לפי משרה, כלומר עובד ב-1/2 משרה, 70% משרה וכיו”ב, או שמדובר בעובד שעתי, המשתכר לפי שעות עבודתו, שהן פחותות ממשרה מלאה.
את מערכת היחסים יש לעגן בהסכם עבודה מתאים, כאשר ניתן להחליט מראש כי עובד מסויים מתקבל לעבוד במשרה חלקית לפי צרכי העסק או שעובד שעבד משרה מלאה מורד לעבוד במשרה חלקית, אם לפי בקשתו ואם לפי צרכי העסק. נציין רק, כי אם ההורדה ביוזמתכם, יש לערוך שימוע ולקבל את הסכמת העובד/ת לפגיעה בתנאים. בכל מקרה, יש לתמוך את השינוי בהסכם עבודה מעודכן.

השכר
כשהעובד הוא חלקי, כמובן שהשכר אינו גבוה כפי שהיה לו היה מדובר בעובד במשרה מלאה, ואתם חוסכים – אם בשכר שנחסך ואם בזכויות הסוציאליות הנלוות. אם העבודה במשרה חלקית היא לפי בקשת העובד, בדרך-כלל תזכו גם לעובד אפקטיבי ותורם יותר. בכל מקרה, כמובן, יש להקפיד שהשכר לא יפול משכר המינימום (לפי היקף המשרה).

דמי הבראה
דמי הבראה נגזרים מאחוז המשרה. כך למשל, עובד שסיים שנת עבודה ראשונה, זכאי ל-5 ימי הבראה X 374 ₪, היינו ל-1,870 ₪. אך עובד שמועסק ב-1/2 משרה, יזכה ל-935 ₪ בלבד.

חופשה
כאן העניינים מעט מורכבים יותר. קיימים ימי חופשה להם זכאי כל עובד. לאותם מספר ימי חופשה יהיה זכאי גם עובד חלקי, ובלבד שעבד 200 ימים בשנה. כלומר, אם התכנת אצלכם עובד חצי משרה, כך שכל יום הוא מגיע ל-1/2 יום עבודה, הוא עדיין יהיה זכאי לאותם מספר ימי החופשה. ההבדל יהיה בערך יום החופשה, שאצל עובד חלקי הוא נמוך יותר. אך אם אותו תכנת, מרכז את חצי המשרה שלו על-פני יומיים שבועיים, אז במקרה הזה, יוצא כי העובד עובד כ-100 ימים בשנה בלבד, ואז זכאי למחצית ימי החופשה, לפי החישוב הבא:

מס’ ימי עבודה בפועל X מספר ימי הזכאות לחופשה במשרה מלאה
200

כלל האצבע הוא – עובד שעובד 4 ימים בשבוע ויותר, גם אם הוא עובד חלקי, זכאי למלוא ימי החופשה, כשהחלקיות תתבטא בתשלום נמוך יותר ליום עבודה. 3 ימי עבודה ומטה – גם מספר ימי החופשה פוחתים.

מחלה
בעניין זה, עובד חלקי צובר ימי מחלה חלקיים לפי מספר ימי עבודתו. אם עובד במשרה מלאה צובר 1.5 ימים בחודש, אז עובד במשרה חלקית יצבור:

מס’ ימי עבודה בפועל X 1.5 ימי מחלה בחודש.
21.67

אם עובדים אצלכם 6 ימים בשבוע, יש לחלק את מספר ימי העבודה בפועל ל-25.
לעניין התשלום, ימי המחלה ישולמו עבור הימים בהם העובד היה אמור לעבוד, ובכל מקרה אין חובה לצבור מעבר ל-90 ימי מחלה לעובד.

פיצויי פיטורים
פיצויי פיטורים ישולמו, ככלל, לפי השכר האחרון במכפלת מספר שנות העבודה. לכן אם עובד, משתכר מחצית השכר בשל מחצית המשרה, פיצויי הפיטורים יהיו נמוכים פי 2 מזה של העובד במשרה המלאה. אם המדובר בעובד שעבד משרה מלאה, לדוגמא 3 שנים והשתכר 10,000 ₪ וירד למשך 4 שנים נוספות לחצי משרה בה השתכר 6,000 ₪, פיצויי הפיטורים יחושבו לפי התקופות. היינו 3 X 10,000 ₪ + 4 X 6,000 ₪.

הפרשות פנסיוניות
ההפרשות הפנסיוניות הן לפי אחוזים. לכן, אם השכר נמוך יותר, גם ההפרשות נמוכות יותר.

עולה, אם כן, כי משרה חלקית חוסכת. אמנם שעות העבודה מועטות יותר, אך הן על-פי רוב אפקטיביות ולא דורשות הפסקות במהלך יום העבודה. מה גם, שזהו פתרון להשלמת משרה של עובדים המועסקים שעות ארוכות ואשר ממילא לא ניתן עוד להעסיקם בשעות נוספות מעבר למכסה המותרת.


מאת: עו”ד שרון רוזנבלט, מומחית במשפט העבודה ובעלת משרד עורכי דין רוזנבלט ושות’, שהינו מוביל ובעל מוניטין בתחומו.
www.rozenblat-law.co.il

 

 

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il