דיני עבודה

כתב אישום נגד ‘מקדונלדס’ עקב העסקת נערים בשבת

admin
מאת admin

PsakDinLogo_3משרד התמ”ת הגיש לביה”ד לעבודה כתב אישום נגד רשת מקדונלדס בישראל ובעל סניף צומת גולני, בטענה כי העסיקו נוער יהודי בשבת בניגוד לחוקי העבודה. בקשה לביטול כתב אישום שהגישו הנאשמים נדחתה, ובכך אושר ניהול ההליך הפלילי נגדם.

 

אלוניאל בע”מ ואח’ נגד מדינת ישראל – משרד התעשיה המסחר והתעסוקה

בכתב אישום שהוגש נגד החברה המפעילה את רשת ‘מקדונלדס’ בארץ וכנגד הבעלים ומנהל סניף צומת גולני, טען משרד התמ”ת כי בסניף הועסק נוער יהודי בשבת. בשל כך, הואשמה החברה בהעסקת נערים יהודים בזמן המנוחה השבועית ומנהל הסניף הואשם בהפרת חובת הפיקוח ואי-מניעת ביצוע עבירה.
בתגובה ביקשו החברה ומנהל הסניף לבטל את כתב האישום, וזאת משום שלטענתם, נפל בו פגם כיוון שהוגש ללא הצדקה וללא כל טעמים מיוחדים, כפי שדורשת הוראת החוק. לטענתם, במקרה זה, היה על משרד תמ”ת להסתפק בהטלת קנס בלבד, ולא היה צורך להרחיק לכת ולהגיש כתב אישום.
עוד נטען, כי מדובר באכיפה בררנית, בין היתר, כיוון שכתב האישום הוגש רק בגין העסקת נוער יהודי בשבת, ורק כנגד בני נוער שטרם מלאו להם 17.5 שנים.
המדינה טענה, כי מקרה זה מצדיק הגשת כתב אישום, וכי היא אינה חייבת להעמיד את נימוקיה לעיונם של הנאשמים אם לא ביקשו זאת במפורש.
עוד טענה, כי נוכח אופייה היהודי של המדינה, היחס השונה כלפי בני הנוער היהודים אינו מהווה אפליה, וכי  בשל משאביה המוגבלים, המאלצים אותה לפעול בבררנות, פעולות האכיפה שהיא נוקטת אינם בגדר אכיפה מלאה.
השופטת עידית איצקוביץ מבית הדין האזורי לעבודה בנצרת, דחתה את הבקשה.
נקבע, כי אמנם היה על משרד התמ”ת להעביר לידי המבקשים את חומר החקירה בעניינם, ובכלל זה את הנימוקים להגשת כתב האישום, אולם מכיוון שבסופו של דבר המשרד העביר את הנימוקים למבקשים טרם הקראת כתב האישום ולא נראה כי זכויותיהם המהותיות נפגעו, אין הצדקה לבטל את כתב האישום.
כן נקבע, כי לאור העובדה שהמבקשים כבר הורשעו בעבר בעבירה דומה, לא נפל פגם בהחלטת המדינה להגיש נגדם כתב אישום ולא רק לחייבם בקנס.
השופטת דחתה את הטענה בדבר אכיפה בררנית, בקובעה, כי אמנם משרד התמ”ת נוקט אכיפה חלקית, אך זאת בשל משאביו המוגבלים, שעיקרם חוסר בכוח אדם, וכן לאור הבעייתיות באכיפת חוק הנוער על נערים שאינם יהודים, הנובע מקושי בהוכחת יום המנוחה השבועי שלהם.


 

באדיבות אתר המשפט הישראלי “פסקדין”
www.psakdin.co.il

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il