ביטוח לאומי

הערכות לקראת סוף שנת 2012 – חלק א’

admin
מאת admin

ornazahאנו מצויים כחודשיים לפני סוף השנה. מבוטחים עצמאים יכולים כבר לחזות בקרוב את תוצאת הפעילות ואת ההכנסה החייבת לשנת 2012 כולה.
בכתבה זה נתייחס לנקודות חשובות, הנובעות מידיעה זו.

 

הגדלת מקדמות ותשלום דמי ביטוח לפני סוף שנת המס
אם הכנסות המבוטח גדלו ביחס לבסיס ההכנסה שממנה חושבו מקדמות הביטוח הלאומי, מומלץ לבצע הגדלת מקדמות ולשלם מיד את הפרשי דמי הביטוח .
מומלץ לעדכן את המקדמות ולשלם אותן לא יאוחר מיום 37 לדצמבר 2012, כדי לזכות בהטבות המס.  דמי ביטוח המשתלמים ללא הוראת חיוב נחשבים תשלום ביתר, ואינם מותרים בניכוי לצורכי מס הכנסה.
מבוטח שמשלם מראש את המקדמות עד סוף השנה חייב להודיע לפקיד הביטוח הלאומי שיעכב את ההחזר בשל התשלום ביתר. מייצג יכול לעכב החזר במערכת ייצוג לקוחות. באתר הביטוח הלאומי באינטרנט מצוי טופס . מעודכן לתיקון מקדמות שמספרו בל/672.

התנאים להוכחת הצורך בשינוי בשיעור המקדמה מצויים בתקנה 4 לתקנות הביטוח הלאומי (מקדמות), התשמ”ד 1984 והם:
שומה לשנה -הקודמת, שינוי מקדמות במס הכנסה, שינויים במחזור העסקאות שדווחו לצורכי מס במהלך שלושה חודשים רצופים בשנה השוטפת מול הדיווחים המקבילים למס הכנסה בשנה הקודמת, או נימוקים משכנעים אחרים.
נימוקים משכנעים הם לדוגמה: אישור רפואי המצביע על ירידה בכושרו התפקודי של המבוטח, הצהרת המבוטח שחל גידול בהכנסותיו ביותר מ -10% , או הודעת מייצג על ההכנסה המשוערת הצפויה לשנה השוטפת. בהתאם לתקנות, שינוי מקדמות אפשרי עד 31 בדצמבר באותה השנה בכל רבעון: ארבע פעמים בשנה.
כאשר הטופס משמש להגדלת מקדמות רשאי לחתום עליו המבוטח או המייצג, ואילו הקטנת מקדמות מחייבת בכל מקרה חתימה של המבוטח על הטופס. מייצג אינו רשאי לחתום במקום המיוצג על הקטנת מקדמות. המייצג רשאי למסור הודעה על ההכנסות הצפויות.

שינוי מקדמות אינו משנה את מעמדו של המבוטח במוסד לביטוח לאומי, כלומר, שינוי סוג מעצמאי שאינו כלול בהגדרת עובד עצמאי ל”עובד עצמאי” או ההיפך , מחייבים דיווח של המבוטח בטופס בל/6101   (דין וחשבון רב שנתי).
מייצגים רשאים להגדיל את המקדמות באמצעות מערכת ייצוג לקוחות כאשר המבוטח רשום במוסד לביטוח לאומי כעובד עצמאי.
אי אפשר לתקן מקדמות של שנה קודמת. לכן רצוי ומומלץ לתקן מקדמות במהלך השנה. כאשר בוחנים את ההכנסה השנתית, יש לקחת בחשבון את ההכנסה הגבוהה ביותר הרלוונטית בשל סוגיית  “הגמלה החוסמת” (ההכנסה המהווה בסיס למקדמות בשנת 2012  מהווה את הבסיס למקדמות בשנת 2013).

הגדלת מקדמות לנשים בהריון (או בעת אימוץ)
יש לזכור שנשים בהריון החייבות דמי ביטוח או המגדילות מקדמות, חייבות לשלם את הפרשי דמי הביטוח ואת המקדמות עוד לפני הלידה או לפני שמירת ההריון, והדבר נכון גם לפני אימוץ ילד. זאת, כדי שהגמלה לא תישלל, בחלקה או במלואה, עקב פיגור בתשלום דמי ביטוח לפי סעיף 50  לחוק הביטוח הלאומי (פיגור בתשלום דמי הביטוח עלול לשלול גמלאות גם מבן הזוג).
כאשר מבוטחת בהריון מקבלת דרישה עתידית לתשלום דמי ביטוח (לדוגמה בעת שינוי סוג לעובדת עצמאית), מומלץ לשלם את הדרישה מיד.


 נכתב ע”י אורנה צח (גלרט) רו”ח, מר חיים חיטמן ורו”ח ומשפטן ישי חיבה, ממשרד ארצי חיבה את אלמקייס פתרונות מיסוי.

מיזם הביטוח הלאומי של משרד ארצי, חיבה את אלמקייס פתרונות מיסוי, עם רו”ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.
www.artzi-hiba.co.il

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il