דיני עבודה

הזכות לפרטיות VS הרצון לנהל את העסק באופן יעיל

admin
מאת admin

dganit_lapidor-sהמקרה האחרון בו התרעמו עובדי הביטוח הלאומי על כוונת המוסד להתקין מצלמות אבטחה במסדרונות המבנה, מהווה דוגמא אחת מיני רבות למקרים בהם החליט המעביד להגביר את הבקרה על אופן תפקודו של העובד, מתוך רצון לנהל את עסקו בהתאם לתפיסת עולמו הארגונית. התקנת אמצעים אלו מעוררים בקרב העובדים תחושת אי נוחות נוכח החדירה למרחב הנתפס כמרחב פרטי, אולם בל נשכח כי הצורך לעשות זאת  מקורו  בהבנה כי לא די בהטמעת נורמות עבודה וכתיבת אני מאמין על לוח המידע בחברה. קל לייחס את התקנת האמצעים כמענה לצורך החטטני של המעביד, אולם באותה הנשימה, לא ניתן להתעלם מהאפקטיביות שלהם במציאות של ירידה דרמטית בלויאליות של העובד כלפי המערכת ובהבנה כי מוטב לסתום את פרצות האבטחה בארגון, בטרם  יזלוג מידע בעל ערך.

הסיפור הבא מתאר את האופן בו חודר האח הגדול למרחב הנתפס כמרחב פרטי, בחסות החוק והפסיקה. לרוב המדובר בהכרח, שום דבר אישי כנגד העובד, אלא רצון מזוקק לניהול קפדני מוטה עמידה ביעדים.

בכנות, האם אי פעם יפיתם את קורות חייכם?
רוני, סטודנט בן 24 מצא את עצמו באמצע החיים יושב במטה חברה תעשייתית גדולה, כשמבטו של המראיין סוקר בקפידה את התנהגותו. רוני לא שיער כי ראיון עבודתו מצולם ע”י מצלמה נסתרת לצורך מתן פרשנות נוספת של פסיכולוג קליני לגבי שפת הגוף שלו. בתום הראיון, לאחר שהשיב לשורה ארוכה של שאלות לגבי קורות חייו, סיים רוני את פרק א’ במסכת המיונים אולם מבחינת המראיין – הפרק טרם הסתיים. נותרו עוד מספר בדיקות לבצע שכן הוא יודע היטב כי עליו לאמת את הרשום בקורות החיים, מה גם שמחפשי עבודה רבים מנסים להעלים עדויות ברחבי הבלוגספירה, השופכות אור על עברם. בסקר של   Ponemon Instituteהעוסק בסוגיות פרטיות והגנת מידע, נמצא ש-23% מהמנהלים שמחפשים עובדים חדשים בדקו אתרי רשתות חברתיות בחיפוש אחרי מידע אודות מועמדים. ההסבר לנתון דרמטי זה נעוץ בעובדה כי אמנם, הצדדים מחויבים לנהל מו”מ בתום לב ובשקיפות אולם בכנות, האם אי פעם ייפתם את קורות חייכם ? כך למשל, ציינתם כי ניהלתם צוות המונה עשרים עובדים והובלתם תהליכי שינוי חוצי ארגון, בעוד שבפועל, ניהלתם צוות שמונה שלושה עובדים, שמהווים את כלל הארגון?

האם חבר לעבודה החתים את כרטיס הנוכחות במקומכם?
אפשר להגיד מזל טוב לרוני. לאחר תהליך סינון ארוך ומתיש, במהלכו נותח הפרופיל הנפשי והתפקודי שלו למשרת נציג שירות לקוחות, כאילו היה זה סינון למשרה בכירה במשרד הביטחון, נתקבלה התשובה המיוחלת: “ברוך הבא למשפחת חברת “XXX.
ביומו הראשון בעבודה, כחלק מתהליך הקליטה , נדרש רוני להטביע את האצבע במערכת בקרת כניסה ביומטרית. שעוני נוכחות טביעת אצבע הפכו לפופולריים בשנתיים האחרונות במיוחד. כיום, אלפים רבים של מעבידים התקינו במקום העבודה שעונים שמאפשרים מעקב אחר שעות העבודה. אין ספק כי המעבידים היו מסתפקים בהתקנת מערכות נוכחות קונבנציונאליות וזולות יותר, אולם לאור ריבוי מקריי דיווח לא מדויק של שעות עבודה ע”י עובדים ,שנצלו את היעדר הבקרה המספקת באמצעות החתמת כרטיס העובד שלהם בידיי חבריהם כשלא הגיעו לעבודה, התחדד הצורך באמצעי אפקטיבי יותר. ניתן להבין את  התחושה של העובד כי מסירת טביעת האצבע שלו מהווה חדירה לפרטיות, אולם החתמת נוכחות באמצעות טביעת אצבע במערכת בקרת כניסה ביומטרית היא חוקית ואינה מהווה פגיעה בפרטיות על פי החוק.

כיצד אתם הייתם פועלים לו רכושכם היה נגנב?
במסגרת הליך הקליטה, התבקש רוני להגיע לחדרו של מנהלו הישיר, לשם קבלת הנחיות ראשוניות כאשר בכל אותה העת, צופה הקב”ט במעשיו באמצעות עשרות מצלמות האבטחה שפזורות ברחבי הבניין, חלקם גלויות וחלקם מוסתרות בתוך העציץ או בתוך הפסל של השור שנלקח מהתערוכה ברחוב רוטשילד. רוני חש כאילו המעביד נכנס לו לתוך מלבושיו התחתונים, אולם בשנה האחרונה, נעלמה ממשרדי החברה חומרה בשווי מאות אלפי שקלים. לו אתם הייתם יושבים בראש הארגון ומחויבים להצלחתו ושמירה על רכושו- כיצד הייתם פועלים? האם הייתם מסתפקים בהדגשת הדיבר לא תגנוב על לוח החברה? לשון החוק והפסיקה קובעים, כי צילומו של אדם ללא הסכמתו או ידיעתו, אף אם הוא מצוי במקום עבודתו ולא בביתו הפרטי, מהווה לכן פגיעה בפרטיות. אולם, אם המעביד סבור שהוא עושה את שעושה מתוך צורך להגן על “עניין אישי כשר” או בשם “חובה חוקית, מוסרית, חברתית או מקצועית”, אזי כל עוד ניתן לראות בפעולתו כפגיעה סבירה ומידתית בזכות העובד לפרטיות, הרי הוא חוסה בגדר הגנת החוק.
אתה חש כאילו המעביד נכנס לך לתוך מלבושיך התחתונים?
המציאות החדשה של רוני משתקפת מבעד למסך 23 אינט’ש החדש שהוצב על שולחנו, וכעבור דקות ספורות, הוא  מתבקש להשיב למנהלו הישיר במייל לצורך בדיקת תפקודה של  תיבת הדוא”ל שנפתחה עבורו. הכל עובד מצוין הוא משיב, ושולח מסרון לחברתו עם פרטי הדוא”ל החדשים שלו. תגובתה לא אחרה להגיע ובזו הלשון “רוני אהוב ליבי, מאחלת לך טונה של הצלחה בתפקיד החדש, מחבקת אותך וכמהה לחוש את חום גופך. ניפגש במיטה לשעת ערב. נשיקות”. מנהלו  שמקבל את העתקי הודעותיו חייך לעצמו, ותהה היכן נעלמה הרומנטיקה בזוגיות שלו. אין צל של ספק כי המדובר בחדירה לפרטיות, למרות שרוני הוחתם במפורש על מסמך בו הוא מסכים שהמעביד יקיים מעקב אחר הדוא”ל שלו מאחר ומדובר בתיבה מעורבת, כזו המשמשת לצורכי עבודה כמו גם לתכתובות אישיות. המנהל יכול לקרוא את התכתובת המקצועית של רוני שהרי הצורך לבקר את האופן בו רוני משיב באמצעות דוא”ל רשמי של הארגון מובן לכל, שכן נציג שירות הלקוחות מהווה את הפנים של החברה. יחד עם זאת, המנהל אינו רשאי לקרוא את תוכן ההתכתבות האישית של רוני.
קיים הכרח להאזין לשיחות של העובד
ההפסקה המיוחלת הגיעה ורוני, רומנטיקן חסר תקנה, התקשר מיד לחברתו וסיפר לה על תשוקתו הרבה אליה וגעגועיו שלא יודעים די. הטלפון הנייד ממנו חייג רוני נמסר לו מספר שעות קודם לכן ע”י מעבידו ואמור לשמשו בין היתר לצורך עבודתו השוטפת. מעביד המבקש לנטר את שיחות טלפון של עובדיו צריך, בין היתר, ליידע אותם מראש, בכתב ובשקיפות מלאה על אופן הניטור וכמובן לקבל את הסכמתם לכך. רוני חתם על מסמך זה, אולם בסערת יומו הראשון בעבודה, שכח זאת. למעבידו שצוטט לו נדרשו מספר שניות להבין כי תוכן השיחה אינו מאפיין שיחה עם לקוח ועל כן ניתק מייד לאחר מכן. גם בהקשר זה, במציאות בה המעביד מעוניין לוודא כי עובדיו מתנהלים באופן מסוים אל מול הלקוחות, המפגש עם זכויותיו של העובד לפרטיות מסתיים לא פעם בעליונות צרכיו של המעביד. בל נשכח, כי כאשר מגיעה שיחת התלונה לגבי תפקודו של העובד, לא אחת מדובר בלקוח שלא ניתן עוד לפייסו. ההכרח לנהל בקרה אפקטיבית חי וקיים.
האח הגדול שומר עליך גם בדרך
כשעה לפני סיום יום עבודתו הראשון, נתבקש רוני לנסוע ברכבו החדש שנמסר לו ע”י מקום העבודה ולהגיע לסניף של החברה שממוקם בקרבת המטה בו הוא עובד. הדרך היתה פקוקה לחלוטין ומעבידו של רוני התקשר אליו וביקש ממנו לנסוע בדרכים חלופיות. רוני השתומם כיצד ידע מעבידו על עמידתו בפקק, אולם אז נזכר כי חברו הסביר לו כי גם ברכב מותקן אמצעי מעקב, לוויני. רוני לא הוחתם על מסמך המאפשר למעבידו לעשות זאת, מאחר ואין צורך בכך, בתי הדין האזוריים לעבודה קבעו כי ניטור מיקום רכב המעביד במהלך שעות העבודה על מנת לפקח על עבודת העובדים אינה מהווה פגיעה בפרטיות.
לסיכום, סביר להניח כי גם בארגון בו אתם עובדים, קיים מערך אבטחה שפוגע לכאורה בזכותכם  לפרטיות, אולם תקווה לי כי השתכנעתם שלא פעם, זכות זו מתגמדת אל מול זכותו של המעביד לנהל את עסקו באופן שנותן מענה לתחרות העזה ששוררת בשוק, ולשלם לכם בסופו של חודש את שכרכם.


הכותבת היא עו”ד, מומחית לדיני עבודה ממשרד לפידור ושות’

http://www.lapidor.co.il/

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il