דיני עבודה

עיני יחזיר אותנו 20 שנה אחורה

admin
מאת admin

dan-lapitorיו”ר ההסתדרות עופר עיני דורש שהממשלה תפסיק ככל האפשר את העסקת עובדי הקבלן במשק מאחר ולטענתו “לא יכול להיות צדק חברתי בלי התייחסות לעובדי הקבלן”. להלן פרשנות מנקודת מבט משפטית.

דרישתו של עיני לביטול מיקור החוץ של שירותים שונים הניתנים לנו האזרחים על ידי קבלני שירותים שונים כגון: פינוי אשפה, גינון, ניקיון שמירה וכו’, משמעותה החזרת הגלגל במגזר הציבורי אחורה 10 ואף 20 שנה אחורה, לתקופה שבזמן השביתות במגזר הציבורי בכלל וברשויות המקומיות בפרט, הזבל התגולל ברחובות. לתקופה ששכרם של מפני האשפה היה מהטובים במגזר הציבורי, לתקופה שבה כל איום בהשבתת שירותי פינוי האשפה הביא לתשלום של עוד ועוד תוספות שכר, תשלום שמומן מכיסו של משלם המיסים.

חוסר גמישות תעסוקתית
עיני אף דורש להעביר עובדים המועסקים במגזר הציבורי בחוזים אישיים ומקבלים, בדרך כלל, שכר גבוה יותר ממי שמועסק על פי ההסכמים הקיבוציים להעסקה בשכר, להעסקה בשכר נמוך יותר. משמעות הדרישה היא החזרת מבנה השכר במגזר הציבורי לתקופה שבה שכרם של כל עובדים, מהפקיד המתחיל ועד למנכ”ל המשרד הממשלתי נקבעה במסגרת ההסכמים הקיבוציים, במבנה שאין בו כמעט גמישות תעסוקתית, מבנה שבו כמעט ולא ניתן לשלם לעובד מוכשר ומשקיען יותר מחברו שאינו כזה.

יש דרך אחרת להשיג צדק חברתי לעובדי הקבלן

לבל נשכח כי ההסתדרות חתומה על הסכם קיבוצי כללי הקובע את תנאי העסקתם ושכרם של אותם עובדי קבלן, שבשמם היא קוראת “לצדק חברתי”. ההסכם הקיבוצי הורחב בצו הרחבה ע”י שר העבודה וחל על כל המעסיקים בענפים השונים ובכלל זה שמירה וניקיון. כמו כן, מעסיקים בענף כח האדם, שאינם חברים בארגון מעסיקים, חייבים להעניק לעובד זכויות לפי מקום עבודתו בפועל או לפי ההסכם הקיבוצי הכללי בענף כח האדם, לפי הטוב מבין השניים.
לפיכך, אם ההסתדרות סוברת שיש מקום לשפר את שכרם או תנאי העסקתם של עובדי ענף השמירה והניקיון או עובדים של חברות כח האדם, הרי שהדרך לעשות כן היא באמצעות ניהול משא ומתן מול ארגון המעסיקים הרלוונטיים, בתום התקופה הנקובה בהסכם ולא באמצעות השבתת נתב”ג למשל.

תיקון חוק קבלני כח אדם
לאחרונה אף תוקן חוק “קבלני כוח אדם” ונקבע, בין היתר, שעל מעסיקים תחום השמירה והאבטחה והניקיון לקבל רישיון ממשרד התמ”ת כאשר מתחילת 2012 מעסיק שיקבל שירותים מקבלן שמירה ואבטחה או ניקיון שאין לו רישיון עובר עבירה פלילית, תיקון שאין ספק שיביא לכך שמספר המעסיקים בתחומי השמירה והאבטחה והניקיון יקטן ואלו שישארו יקפידו הקפדה יתרה בזכויות עובדיהם על מנת שלא יאבדו את הרישיון.

הגברת האכיפה כנגד מעסיקים – כלי יעיל
דרך נוספת שהסתדרות יכולה לפעול בה כדי להביא לשיפור בשכרם ובתנאי עבודתם של עובדים המועסקים אצל נותני שירותים כגון קבלני ניקיון ושמירה, היא באמצעות הגשת תביעות לבית הדין לעבודה כנגד אותם המעסיקים שלא מקיימים את ההסכמים הקיבוציים וצווי ההרחבה ובהגשת תלונות למשרד התמ”ת על כנגד אותם המעסיקים שמפירים את חוקי המגן.

 

 

 


הכותב הוא עו”ד, מומחה בדיני עבודה ממשרד לפידור ושות’, לשעבר היועץ המשפטי ומנהל אגף הפנסיה של מבטחים

 

דוא”ל :zzr135@gmail.com

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il