דיני עבודה

מה חשוב לדעת על ימי החופשה המגיעים לעובד?

admin
מאת admin

bergmanaבתקופה הקרובה, עובדים רבים מתכננים לצאת לחופשה ממקום העבודה. עמי ברגמן, מנכ”ל משותף, בחברת עוקץ מערכות, המתמחה בפיתוח מערכות לניהול וחישוב שכר ומערכות נוכחות חכמות, עונה על שאלות בנוגע לזכויות העובדים נושא ימי חופשה.

כמה ימי חופשה מגיעים לעובד? לעובד בעל וותק של עד ארבע שנים במקום העבודה, מגיעים 14 ימי חופשה בשנה. בשנה החמישית, מגיעים לעובד 16 ימי חופשה, בשנה השישית- 18, בשנה השביעית- 21, בשנה השמינית- 22 ויום חופש נוסף על כל שנת עבודה, עד השנה ה- 14 לעבודתו ואילך, אז לרשות העובד 28 ימי חופשה בשנה.
המונח ‘ימי חופשה’ כולל גם סופי שבוע, כך שכמות ימי החופשה, שהינם על חשבון ימי העבודה, נמוכה יותר. כך למשל, עובד בארבע שנות עבודתו הראשונות, זכאי, למעשה, לעשרה ימי חופשה, על חשבון ימי עבודה, אם הוא עובד חמישה ימים בשבוע, או 12 ימי חופשה, אם הוא עובד שישה ימים בשבוע.

 

טבלת ימי חופשה מפורטת:

 

שנות ותק          ימי חופשה           ימי חופשה על חשבון ימי עבודה           
משנה אחת עד 4 שנים 14    12 ימי חופשה עבור העובד 6 ימים בשבוע   ו-10  ימי חופשה עבור העובד 5 ימים בשבוע    
חמש שנים 16      14 ימי חופשה עבור העובד 6 ימים בשבוע ו- 12  ימי חופשה עבור העובד 5 ימים בשבוע.
שש שנים 18      16 ימי חופשה עבור העובד 6 ימים בשבוע ו- 14  ימי עבודה עבור העובד 5 ימים בשבוע.
שבע שנים 21     18 ימי חופשה עבור העובד 6 ימים בשבוע ו- 15  ימי חופשה עבור העובד 5 ימים בשבוע.
שמונה שנים 22     19 ימי חופשה עבור העובד 6 ימים בשבוע ו- 16  ימי חופשה עבור העובד 5 ימים בשבוע.
תשע שנים 23     20 ימי חופשה עבור העובד 6 ימים בשבוע ו- 17  ימי חופשה עבור העובד 5 ימים בשבוע.
עשר שנים 24    21 ימי חופשה עבור העובד 6 ימים בשבוע ו- 18  ימי חופשה עבור העובד 5 ימים בשבוע.
אחת עשרה 25    22 ימי חופשה עבור העובד 6 ימים בשבוע ו- 19  ימי חופשה עבור העובד 5 ימים בשבוע.
שתים עשרה 26    23 ימי חופשה עבור העובד 6 ימים בשבוע ו- 20  ימי חופשה עבור העובד 5 ימים בשבוע.
שלוש עשרה 27    24 ימי חופשה עבור העובד 6 ימים בשבוע ו- 20  ימי חופשה עבור העובד 5 ימים בשבוע.
ארבע עשרה שנים ומעלה 28    24 ימי חופשה עבור העובד 6 ימים בשבוע ו- 20  ימי חופשה עבור העובד 5 ימים בשבוע.

 

האם עובד יכול לוותר על זכותו לחופשה שנתית? הזכות לחופשה שנתית לא ניתנת לוויתור, אפילו בהסכמת העובד. חוק חופשה שנתית, גם פוסל כל הסכם, המפחית מימי החופשה, המגיעים לעובד לפי חוק. מצד שני, מותר לקבוע הסכמי עבודה אישיים, או קיבוציים, או צווי הרחבה, הקובעים חופשה שנתית ארוכה יותר, מהמתחייב בחוק.
מה קורה אם העובד חלה במהלך החופשה? עובד שחלה במהלך ימי חופשתו, יחשבו לו ימים אלו, כימי מחלה ולא יקוזזו ממכסת ימי החופשה, המגיעים לו. מניין ימי החופשה, לא כולל ימי שירות מילואים, חג או שבתון, חופשת לידה, ימי מחלה או תאונת עבודה, ימי אבל, ימי שביתה או השבתה.
מה קורה אם הימים שבהם המעסיק רוצה להוציא את העובד לחופשה אינם מתאימים לו? האם העובד יכול לסרב לצאת לחופשה ולהמשיך לעבוד? ומה אם כל המפעל נסגר? העובד, אם צבורים לו ימי חופשה, אינו יכול לסרב לצאת לחופשה ואם יסרב, יכול המעסיק למחוק את ימי החופשה מצבירת העובד. אם כל המפעל סגור, חייב גם העובד לצאת לחופש, אבל אם אין לו ימי חופשה צבורים, לא ינכה המעסיק ימי חופשה, או שכר מהעובד.
באילו תנאים יכול המעסיק להוציא את העובדים לחופשה מרוכזת כפויה? המעסיק הוא הקובע מתי יצא העובד לחופש, בכפוף לכך שהעובד יצא לפחות לחופשה אחת של שבוע ומעלה וכמובן תוך התחשבות, ככל האפשר בצורכי העובד ורצונותיו. המעסיק יכול לבחור להוציא את העובדים, לחופשה מרוכזת, על חשבון ימי החופש שלהם. עם זאת,  אין להוציא עובד לחופשה כפויה כאשר לעובד אין יתרה חיובית של ימי חופשה. בנוסף, על המעביד לעדכן את עובדיו מראש, על היציאה לחופשה המרוכזת. במקרה של חופשה של שבעה ימים ומעלה, על המעסיק להודיע לעובדיו לפחות שבועיים מראש.
האם ניתן לצבור את החופשה משנה לשנה? החופשה לא ניתנת לצבירה משנה לשנה, אך בהסכמת המעביד, ניתן לקחת רק שבעה ימי חופשה לפחות ולצרף את היתרה, לחופשה שתינתן בשתי שנות העבודה הבאות.
מה לגבי בני נוער? עובד שטרם מלאו לו 18 שנים, זכאי ל-18 ימי חופשה בשנה.
האם עובד שאין לו די ימי חופשה, יכול לצאת לחופשה על חשבון ימי חופשה עתידיים. אם כן- עד כמה ימים הוא יכול למשוך על חשבון העתיד ? המעסיק רשאי לאפשר לעובד לצאת לחופשה, על חשבון ימי חופשה עתידיים, אך אינו חייב  בכך, כמובן. 
מה דינו של עובד שיוצא לחופשה ארוכה ממספר ימי חופשתו? האם המעסיק רשאי לאסור עליו לעשות זאת? אם בכל זאת הוא יצא- האם זו עילה לפיטורין? ככלל, המעסיק הוא הקובע מתי יצא העובד לחופשה, תוך התחשבות בצורכי העובד והעדפותיו. אם העובד יצא לחופשה, מעבר למה שהמעסיק אישר לו , יכול המעסיק לנכות משכרו של העובד את הימים שהיה בהם בחופש ללא אישור וזוהי יכולה להיות עילה לא רעה לפיטורין (ובמיוחד אם דפוס ההתנהגות חוזר על עצמו, בצירוף הפרות משמעת אחרות), לאחר שימוע כמובן ועם זכאות לפיצויי פיטורין.
אם המעסיק מסרב להתיר לעובד לצאת לחופשה במועד שבו בחר העובד- למשל בסוף חודש דצמבר של שנה מסוימת. האם במקרה כזה אסור לו למחוק את ימי החופשה שלא נוצלו? האם העובד רשאי במקרה כזה לקבל פדיון חופשה או רק את העברת ימי החופשה לשנה הבאה? המעסיק חייב לאשר לעובד לצאת לחופשה בזמן ולהתריע מראש כי העובד חייב לצאת לחופשה עד תאריך X  . במקרה והעובד יסרב לצאת לחופשה עד התאריך המוגדר, רשאי המעסיק לנכות את ימי החופשה הצבורים שלו. כל זה מותנה, כמובן, בכך שהמעסיק הודיע לעובד מבעוד מועד ובתום לב על כך שהוא חייב לצאת לחופשה. בהסכמת המעביד, ניתן לקחת שבעה ימי חופשה לפחות ולצרף את היתרה, לחופשה שתינתן בשתי שנות העבודה הבאות. פדיון חופשה תמורת תשלום, אסור כל עוד מתקיימים יחסי עובד מעביד. 

על הכותב

admin

admin

www.oketz.co.il